måndag, december 17, 2018

Julblommor

Det har blivit en vana, en fin tradition. Vi är ett gäng som tar en tur till Ulriksdal, äter vegetariskt smörgåsbord och tittar på blommor, köper oftast några. Vi gör den här utflykten några gånger under året, men så här före jul är det "nödvändigare" än någonsin.

Ögat möter ett hav av julstjärnor, de flesta röda, men vita också förstås. Numera också rosa i olika toner och spräckliga dessutom. Hyacinter och liljekonvaljer slåss om att dofta mest. Amaryllis i olika stadier väcker habegär hos oss alla. Tulpaner knarrar lockande med bladen. Fantasifulla buketter (till lika fantasifulla priser) i jättevaser och häftiga krukor är rent förföriska.

Faktum är att det är svårt att hejda sig, trots att man redan har en hel del blomster hemma. Men jag kommer långt i att mätta min lystnad med kamerans hjälp.
Julblommor är härligt!


Ett äpple, en kotte, några nötter kan pigga upp julkrukan.



Vilda växter kan sättas i bur!

Julros. Köper jag aldrig mer, de jag haft har tvärdött.

En sån här har jag aldrig förr haft men nu har jag - Ardisia!

Och där ute la sig snön över Skimmian.
Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Underbara bilder, Aina��
    Nästa år är jag definitivt med igen.
    Kram, Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Bra, vi ser fram emot nästa gång - då blir det kanske tulpanfrossa???

      Radera
  2. Helt underbart! Tänk vad man med enkla medel kan skapa vackert bara där finns lite grönt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad vore livet utan blommor och grönt? Jo extremt mycket tråkigare!

      Radera
  3. (såg du julblommorna på Liseberg, man får åka rulltrappa upp)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men ALLT var ju fint där ... och ljuskronan från Georg Jensen, ursnygg, kostade flera hundra mindre än på stan! Fast jag lyckades avstå.

      Radera
  4. Visst är trädgårdscaféet i Ulriksdal en pärla! Deras soppor och smörgåsar är klara höjdare. Omgivningen är ju absolut inte fel den heller om man säger så.
    Julblommor är inte riktigt min grej. Okej, inte påskliljor heller, men jag förstår att många känner sig frestade:-)

    SvaraRadera