måndag, december 03, 2018

Köp en "äkta" Nobelstass!

Den man som i år tar emot Nobels fredspris heter Denis Mukwege, läkare från och verksam i Kongo. Om någon gjort sig förtjänt av epitetet "damernas riddare", i seriös mening, så är det han.

På Panzisjukhuset i landets östra del arbetar han, trots ständiga mordhot, med att som kirurg hjälpa kvinnor som är offer för misshandel och våldtäkt, detta i en kultur där båda dessa företeelser åtminstone delvis betraktas som mannens rättigheter. Dessutom är sexuella övergrepp flitigt använda som vapen i krig. Mukwege är gynekolog och har starka band till Sverige. Nobelpriset är ett i raden av utmärkelser han fått.

Just nu när Nobeldagen med prisutdelningarna närmar sig pågår en ny kampanj för att stötta Mukweges arbete. Det är på auktionssajten Tradera som man nu kan buda hem diverse prylar över vilka vilar ett lätt skimmer av Nobelfest: mest klänningar men också skor, sjalar och aftonväskor. Sakerna är skänkta av folk som varit inbjudna till festligheterna, många politiker och deras fruar bidrar.

Detta betyder att du på något kalas framöver skulle kunna uppenbara dig i Annie Lööfs klarblåa, enaxlade blåsa från 2013, Gudrun Schymans svarta från 1999 eller Maud Olofssons mer påklädda variant från 2007, för att leta bland partiledarnas avlagda stasser. Leder budgivningen för närvarande gör en skapelse från Göran Alfredsson på Thalia, en långärmad sak i guldspets med paljetter, som suttit på Poker Wallenbergs fru Klara Sydhoff.

Inte heller herrarna behöver gå lottlösa: frackar, lackskor och frackfluga finns i utbudet, liksom ett par manschettknappar som Jan Björklund använt.
Originellast tycker jag dock är bidraget från Ebba Busch Thor. Hon skänker en silverring med stor Swarowski-kristall, designad av Emma Israelsson. Men den har ännu inte fått sin Nobel-glans, ringen ska användas för första och enda gången på måndag innan den går vidare till ny ägare!

Dessutom kan hungriga buda hem en Nobelmiddag för två, eller åtminstone en provsmakning av desserten som serveras i Stadshuset när festmiddagen närmar sig slutet. Eller varför inte, för den matlagningsintresserade, en kökskniv utvald av en proffskock.

Inkomsterna från auktionen, som avslutas den 16 december, går till Läkarmissionen för vidare befordran till Denis Mukweges sjukhus.

Copyright Klimakteriehäxan

Foton från Tradera.com

Fotnot: Årets fredspris delas mellan Denis Mukwege och Nadia Murad, yazidisk människorättsaktivist, som arbetar mot användandet av sexualiserat våld i konflikter. 

13 kommentarer:

  1. Bra viktigt arbete med dessa stackars kvinnor,
    återanvändning är toppen,jag ärver mest av mina söner ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. (hittar inte regnbyxor jag fick av äldste sonen - blåser på tvären)

      Radera
    2. Mukwege är värd all beundran.

      Radera
  2. Detta hade jag ingen aning om, vilket fint initiativ! Alltid finns de som inte vad dom ska göra för pengarna och som gärna stödjer ett bra ändamål! På tal om klänningar läste jag att Finlands första fru, presidentskan, ska på årets självständighetsmottagning bära en klänning gjord av ....björk! Man har tagit fram produkten på Alvar Aalto-universitet i Finland och jag kan tänka mig att man hoppas kunna göra en miljösparande produkt som blir en stor exportsucce. Tiden får utvisa, men klänningen får jag beskåda redan på torsdag då dagen D infaller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt sympatiskt, även om just jag inte har så stort behov av galakläder, särskilt inte i de minsta storlekarna ... men Ebbas ring låter iofs lite lockande!

      Radera
    2. PS björkar kan vara bra till mycket verkar det som, xylitol i tuggummi t ex!

      Radera
    3. Björk och gran har använts länge; tapet, dambindor, blöjor... nu tyg, svärfar jobbade på Rayon i Värmland, nu finns kläder av bambu, strumpor och underkläder helt underbara!

      Radera
  3. Denis Mukwege är helt rätt vinnare av fredspriset. Auktionen har jag inte hört talas om. Kan bero på att jag nästan aldrig går på auktioner och inte skulle vilja ha kläderna/accessoarerna heller;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä du och jag ingår nog inte i den potentiella kundkretsen för den där auktionen. Vilket inte hindrar att jag gillar idén.

      Radera
  4. Svar: Är väldigt svag för tennarmband och har haft många. Gjort ett uppehåll ett tag nu, men igår eftermiddag slog jag till. 200 kronor tyckte jag var helt okej för mitt lilla lila tennarmband;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra pris på en fin hantverksprodukt.

      Radera
  5. Vilken god tanke! Och säkert kommer mycket att säljas på Tradera. Blev så glad när jag hörde att Dennis Mukwege skulle få Fredspriset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Mukwege är en fullträff. Kan bara hoppas att även den här (lyx)auktionen ger honom och hans verksamhet ett bra bidrag.

      Radera