tisdag, december 18, 2018

Galabidrag till doktor Mukwege

104 567 kronor.
Så mycket gav auktionen med kändisarnas Nobelprylar när budandet på Tradera var avslutat i helgen.

Pengarna går till verksamheten vid Panzisjukhuset i Kongo där arbetet leds av doktor Denis Mukwege, som med ständig risk för sitt eget liv och sin säkerhet hjälper kvinnor drabbade av sexuellt våld. För det belönades han med Nobels fredspris 2018.

Det objekt som drog in mest pengar innan klubban föll var den specialdesignade silverring med swarowskikristall som Ebba Busch Thor bar på årets fest. Ringen bytte ägare för 14 000 kronor. Minst pengar, 404 kronor, inbringade en sjal tillhörande Helene Hellemark Knutsson.

Dyraste klänningen har suttit på Isabella Lövin den betalades med 6400 kronor. Margot Wallströms aftonväska gav 5100. Många var intresserade av Annie Lööfs knallblåa klänning, vilket resulterade i 4700 kronor. Wallström och Lööf delar på förstaplatsen för antalet bud: 167 stycken. Stefan Löfvens frack gick för 6 700 och blev därmed dyrast i herrsortimentet.

Man kunde ropa in Nobel-desserten också, av fjolårets modell, skapad av Daniel Roos. Efterrätt för två kostade på det här sättet 2019 kronor, måste väl ha gått till en äkta gottegris ... Hela middagen för två från årets fest klubbades för 4 800 kronor.

Men varje krona som folk betalat för att kunna återanvända dessa galaanstrukna objekt, accessoarer och kläder går hur som helst till ett synnerligen gott ändamål. Fint när lyx gör nytta!

Copyright Klimakteriehäxan 

Fotnot: Denis Mukwege delade årets fredspris med Nadia Murad, yazidisk människorättsaktivist. Hon belönas för sitt arbete mot sexualiserat våld som vapen i krig och konflikter.

12 kommentarer:

  1. Fantasisummor kan jag tycka. En himla tur att pengarna går till Denis Mukwege. På BBC World, som du förresten borde skaffa, såg jag en lång intervju med honom och Nadia Murad och deras arbete, ambition. Synd att man inte ser liknande sändningar i svensk tv. Eller så har jag missat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. svt hade också intervju med båda.

      Radera
    2. Amerikansk dokumentär om Murad https://www.svtplay.se/video/20190978/nadia-folkmordets-rost

      Radera
    3. och flera varianter med Mukwege https://www.svtplay.se/sok?q=mukwege
      Har för mig att det finns en separat dokumentär också men hittar inte den nu.

      Radera
    4. BP du har förstås helt rätt: klänningar för 6000 trängs ju inte direkt i garderoben, och tur är väl det ... Bra grej tyckte jag hur som helst.

      Radera
    5. här 52 minuter med Mukwege:
      https://urplay.se/program/199070-mukwege-att-laka-kvinnor-i-kongo

      Radera
    6. Aha det var på UR play, jag letade bara på SVT Play!

      Radera
  2. min 86.åriga mor sa att verkligen bra fredspristagare i år

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vi rörande eniga om, din mamma och jag!

      Radera
    2. (med en far som knappt vet vem jag är, så är det roligt att ha en mor jag kan prata med ❤️

      Radera
  3. Vilket roligt grepp att göra det på Tradera! (Missade tyvärr ditt förra inlägg om det men nu har jag läst ikapp.) Hoppas att Tradera efterskänker avgifterna också, det vore annars lite fnuttigt av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det måste de väl rimligen göra! Ja, jag tyckte det var ett lovvärt initiativ: återvinning och välgörenhet på ett bräde.

      Radera