torsdag, december 13, 2018

Bokvår och Luciatid

Har du hittat någon bok du ser fram emot i vår?
Det är Mia i bokhörnan som som vanligt på torsdagar ställer en helgfråga.
I vår? tänker jag och tittar förskräckt först ut i vintermörkret, sedan på alla mina hittills olästa publikationer, tjocka och tunna, inbundna och i pocketformat.

Så det allra lugnaste, det är nog att svara nej på den frågan. Även om jag vet att saker kommer att dyka upp. Men jag framhärdar ju: väntar gärna på pocketversionen, ytterst få böcker måste jag läsa så snart de lämnat tryckpressarna.

Som en bonusfråga undrar Mia om jag sett något luciatåg i år. Svaret är nej, för trots att jag vaknade strax efter sju i morse iddes jag inte gå upp och sätta på teven. Kanske ska jag ta skadan igen innan dagen är slut.

Annars kan jag titta en stund till på Lisa Larssons adventsbarn i keramik, som kommer fram år efter år och är lika fina varje gång. Scrolla ner till den bloggpost som ligger före den här (eller klicka på länken) så träffar du dem, du också!

Men tidernas allra bästa luciamorgon sändes för mer än tjugo år sedan. Jag har den sparad på vhs, om ni minns den tekniken? Vi såg den många gånger på den tiden, men nu har den kanske dammat igen. På jobbet brukade vi ha någon sorts firande, med svampiga lussekatter, men det är ju också historia. Och det går bra ändå!

Copyright Klimakteriehäxan

19 kommentarer:

  1. Det finns några nyheter jag ser fram emot att läsa, men samtidigt håller jag med dig Det finns också så många här och nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och aldrig kommer man att hinna med dem alla, inte ens en bråkdel av dem ... men bra att de finns hur som helst!

      Radera
  2. Jag har många intressanta böcker hemma som jag vill läsa ochmånga delar i serier jag läser som kommer ut nästa år. Men jag kan också vänta på pocket versionen, förr läste jag alltid pocket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser egentligen bara fördelar med pocket, även om jag vet att en del tycker att texten är för liten.

      Radera
  3. väldigt fin svensk tradition ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi pratade om det i dag - lussar man varken i Finland, Norge eller Danmark?

      Radera
    2. kanske nu men inte förr - och vi göteborgare i göteborgare i denna fattiga hamnstad gillar inte saffran... gärna med några russin i

      Radera
  4. Jag har hittat några böcker jag vill läsa till våren, men jag hittar säkert fler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det brukar bli kö, eller hur?!

      Radera
  5. jag har inte läst slut på höstens böcker på länge ännu. jag släpade mig upp i morse...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ångrar LITE att jag inte tog mig samman och gjorde det, jag med! Och oläst, jo du, det finns det gott om ...

      Radera
  6. Precis som du väntar jag på pocketböckerna. Såg inget luciatåg heller, men det visade ju avslutningsvis på Nyhetssammanfattningen 21:55 ett luciatåg med småttingar från Laholm. Gullegull.
    Åt två lussekatter på två olika fik idag. Nej, inte min smak heller. Tur att jag hade tandpetare med mig. Dessa lussekatter har en tendens att bete sig som wraps och klistrar sig fast bakom och mellan tänderna;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min enda lussekatt i går var faktiskt god. Helt omärkvärdig, men saffransgul och med russin i krokarna. Lussorna från Laholm såg jag också, men jag kan svårligen kalla dem skönsjungande, fast gulliga, visst!

      Radera
  7. Lisa Larssons adventsbarn är jättefina!

    SvaraRadera
  8. Har inte kollat in vårens böcker så mycket än, men nytt kommer det förstås...

    SvaraRadera
  9. Det räcker med en gång om året med lussekatter. Men idag åt jag en saffranslängd med mandelmassa - det var väldigt gott :-)

    SvaraRadera
  10. Jag har dålig koll på vilka böcker som ges ut, och antalet böcker man vill läsa växer hela tiden ändå.

    SvaraRadera
  11. Japp, klart man minns vhs, kompisen hade beta... så var det ju då, vhs eller beta. :)

    SvaraRadera
  12. Jag brukar alltid se på jobbet men i år hade jag så ont i mitt knä att jag hoppade det.

    SvaraRadera