torsdag, december 06, 2018

Önskeklappar

När torsdagen lider mot sitt slut dyker den upp, Helgfrågan, i Mias bokhörna. Och så här mitt i december lyder den:
Vad önskar du dig i julklapp?
Tja, det är inte enkelt. Men jag önskar att vi "blir med" skrivare i huset igen, den vi har fungerar ju aldrig, ens för att printa något enkelt i svartvitt! Nyttig nyanskaffning, helt enkelt. 

Då blir det en klapp inte bara till mig. Samma sak gäller om man väljer att ge mig en flaska champagne, för det uppskattar jag alltid och har inga problem med att dela med mig av. Egentligen borde jag förstås önska mig en massa böcker, för det har alltid hört julen till. Men i dagsläget har jag ju redan så många jag inte hunnit läsa! 

Om sedan någon lyckas komma på något som jag inte alls vet att jag önskar mig men ändå väldigt gärna vill ha så är det fantastiskt kul. Det har hänt! Händer kanske igen?

Bonusfrågan handlar om saker som är garanterat onyttiga:
Är det något speciellt godis du måste göra eller köpa till jul?
Jag gillar ju snask i många olika former, fast jag önskar förstås att jag inte gjorde det. Förr gjorde jag gärna knäck. På senare år har jag brukat tillverka müsligodis, som låter en aaaaaning bättre, åtminstone till namnet.
Du kanske rent av vill ha receptet? Var så god, det är ingen komplicerad kökskonst!

Müsligodis

50 g margarin (eller smör)
0,5 dl sirap
0,5 dl socker
1 msk kakao
3 dl müsli

Smält margarinet i en kastrull. Rör ner sirap, socker och kakao.
Blanda väl.
Låt koka ett par minuter.
Rör sen i müslin. Klicka ut smeten på bakpapper (eller i knäckformar, det gör jag)
Ställ svalt så att det stelnar. Förvara i kylskåp (fast det blir inte länge).


Copyright Klimakteriehäxan

27 kommentarer:

  1. blandar bara smält mörkchoklad med müsli, nästan nyttig godis till barn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja alla sätt att bedra sig själv är bra ... och så är det lätt, alltför lätt, att ursäkta sig med att "det är ju ändå jul" ...

      Radera
  2. Hoppas din man läser din blogg och går genast till affären för att inhandla en skrivare;-)
    I motsats till dig gillar jag inte snask. Bara jag hör ordet sirap så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får väl se!!!
      Sirap är ju inte vad jag tänker på när jag tänker godis, förstås. Även om det ofta är en viktig ingrediens. Men så skönt att inte ha "a sweet tooth"! Besparar dig många bantningsdagar!

      Radera
  3. Hm.. vi åt något liknande när jag var yngre, fast med corn flakes istället för musli, måste nog kolla om jag kan hitta det receptet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så kör du med mitt ...!?

      Radera
  4. P.S.
    Låna bibliotekets skrivare, kostar 2 kr och fungerar alltid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då måste man ju ta sig dit också!

      Radera
    2. och skaffa bibliotekskort!
      (vad ska du printa? jag sparar alla filer i mappar i datorn)

      Radera
    3. Jag HAR skaffat kort ....

      Radera
    4. ... och vill ha vissa saker på papper om än inte särskilt många eller ofta!

      Radera
  5. Tack för receptet det lätt ju nyttigt.

    SvaraRadera
  6. det låter ju inte helt fel. men margarin? det använder jag aldrig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smör går förstås minst lika bra!

      Radera
  7. Jag håller med, det hör julen till att få minst en bok, men även jag har så många olästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett evigt dilemma - för samtidigt finns det ju så många man vill läsa!

      Radera
  8. Hahaha, müsligodiset verkar ju otroligt onyttigt - utom till namnet! (Obs, ingen anklagelse, själv hör jag till de förtappade som äter godis och inte skäms för det.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självbedrägeri är väl vad det handlar om!
      :-D

      Radera
  9. Jag klappade igår på min skrivare som fungerar så himla bra! Så där så man knappt vågar säga det, jinxa den. Det är en Epson som vi köpte för fyra år sedan. Köper inte längre originalbläcket utan en bra kopia som kostar en bråkdel. Mjukvaran protesterar lite genom att säga "Det verkar inte vara Epson-bläck. Vill du verkligen fortsätta?!" och ja, det vill jag! Det är en sådan där med skanner också och oj så det används till jobb, skola och spansk byråkrati. Svensk också emellanåt.

    Vill du utöka godisförrådet så här i jultid - eller annan tid går också bra! - så måste jag ju rekommendera den absolut godaste mjuka kolan:
    http://tomatsomtomat.blogspot.com/2014/12/den-godaste-kolan.html

    Jag måste ta mig till svenskbutiken och köpa sirap ....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avundsjuk på din skrivare! Kola? Hm ...

      Radera
  10. Låter gott med musligodiset. Ska göra något med choklad i, men inte bestämt mer än så...

    SvaraRadera
  11. Tackar för receptet! För några år sedan skaffade vi en skrivare till familjen som en julklapp till oss alla - en mycket bra investering.

    SvaraRadera
  12. Tycker det är så smidigt sedan jag "återupptäckte" biblioteket. Nästan allt man önskar läsa finns att låna. Och inte överbelastar böckerna hemmets hyllor heller sen. ;)

    SvaraRadera
  13. En fungerande skrivare skulle jag också behöva. Min har inte fungerat sedan den kom i huset för 3½ år sedan och jag har bara inte orkat ta itu med det hela. Men det är ett aber att inte ha någon.

    SvaraRadera
  14. Tack för receptet, det kommer säkert till användning!

    SvaraRadera
  15. Musligodis är aldrig fel. Champagne kan ju också vara en trevlig julklapp.

    SvaraRadera