lördag, december 01, 2018

Med budskap från Asien


Hade jag bara kunnat tyda skrivtecknen på det här lilla vackra kuvertet kanske jag hade fått med mig några bevingade ord på vägen. Nu får jag hålla till godo med orden i den bok där detta är mitt fungerande bokmärke för närvarande.

Jag fick det på krogen. Ni vet hur de gör: för att mildra chocken serveras gästen notan i någon sorts trevlig förpackning, det kan vara en vacker ask, på ett tjusigt fat eller i en servettringsliknande anordning.

Eller rent av som last på en liten italiensk vespa, som den på bilden härintill ... efter en middag för fyra år sedan. Men restaurangen har sättet att servera notan kvar.

Det jag visar som bokmärke i dag kom med räkningen efter lunchen på APO, Asian Post Office, jättestor restaurang på för mig historisk mark, för den inryms i vad som en gång i tidernas begynnelse var Ambassadeur, en nattklubb som var "inne" och dit jag gick när jag var ny i huvudstaden. Tror att nutidens mat är klart bättre än forntidens, fast jag minns ändå ett asiatiskt inslag på dåtidens meny: svalbosoppa! Nej, det finns inte idag, och tur är väl det.

Boklysten är den som leder jakten på våra bokmärken, lördag efter lördag. Vad petar du in mellan sidorna när du tar läspaus? Ett ica-kvitto, en bild på barnen, ett kolapapper eller nåt lite mer påkostat? Vi vill gärna se!

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja minnen har man rätt gott om ... :-D

      Radera
  2. Då minns du räkningen varje gång du läser. Men kanske en trevlig middag också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lunch var det och den var utmärkt! Samt att stället bara tar 20 kr för kaffet, och då ingick ändå en bit chokladkaka!!!

      Radera
  3. Hej på dig!
    1:a december är här och det betyder även att första luckan i min julkalender är öppnad! I dagens lucka kan du vinna det superfina motivet "Pink dream No2" från Sealoe i valfri storlek :) Känner du för att piffa upp hemmet lite grand genom att hänga upp denna rosa dröm på väggen? Då tycker jag att du ska klicka på länken nedan och vara med och tävla! :)
    https://martinaolsson.myshowroom.se/126250/julkalender-lucka-1-7/

    SvaraRadera
  4. Det är faktiskt lite kul med det där hur de serverar notan. Oftast är det ju bara i ett svart häfte, på serveringar i ett litet metallfat med klämma för att det inte ska blåsa bort. Vilken industri! Ibland får man även något starkt att skölja ned prischocken med.

    Påsen var väldigt fin. Undrar också vad det står. Du kan ju prova att ta ett kort på texten, ladda upp det här och se vad som kommer ut: https://www.onlineocr.net/
    Den skapar alltså en text i datorn som du sedan kan kopiera och prova översätta med Google Translate. OCR-funktionen fungerar riktigt bra på ren text.

    SvaraRadera
    Svar
    1. HAHAHAHAHA!

      Jag tog din bild och klippte ut texten som står där till höger och i OCR-programmet blev det denna vackra texten: 畸海潰還

      FIIINT! Spännande! Translate till och med säger hur det ska uttalas: Jī hǎi kuì hái. Men vad betyder det? Ja du ... Enligt Google Translate betyder det detta: Fruktansvärt havskollaps

      Engelska blir ju inte bättre (vilket det ofta faktiskt ju blir): Terrible sea collapse

      Nu blir jag ju VERKLIGT intresserad över vad det står! Du måste gå tillbaka till restaurangen!

      Radera
    2. Haha, verkligen ett fascinerande budskap! Vågar slå vad om att ingen på krogen har en aning om det ...

      Radera
  5. Javisst har man fått både halsband, armband, en solfjäder, en kalender och kuvert. Favon är nog kuvertet. det går ju åtminstone att återanvända som du visar.

    PS. Skrattade gott åt ditt inlägg med irrfärden till bilprovningen. Har inte heller GPS, oh kör precis som du "inkörda" vägar. Saknar Eniros gamla hederliga papperskartor. Min man var då en bättre navigatör än en GPS;-) DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Återanvändning gillar vi ju oavbrutet, eller hur? Kul att du läste om mina irrfärder. Och skrattade dessutom!

      Radera