torsdag, december 20, 2018

Utan böcker vore tomten tomhänt

Nu kan man snart räkna timmarna innan Dagen är här, matdagen, paketdagen, grandagen, levande-ljus-dagen, godisdagen: julafton.
Så vad kunde vara naturligare än att Mias helgfråga lyder som följer:
Har du köpt några hårda paket till någon? Alltså böcker.

Ja vad vore en jul utan julklappsböcker, jag bara frågar?! Det skulle ju vara det samma som att tomten kom tomhänt!
Men även om titlarna inte blir några jättestora överraskningar för mottagarna bär det mig emot att skriva ut dem här, för familjen håller viss koll på mitt bloggande. I alla fall är det klappat och klart, inslaget i papper och så vidare. Fast rimmandet återstår ...

Ändå kan jag säga att jag blev riktigt glad när Dottern avslutade sin önskelista med orden: "jag vill ha MÅNGA böcker"!
Några blir det. Bland annat får hon och hennes bror var sitt ex av en bok som är en av mina absoluta favoriter och som jag önskar och hoppas att de också kommer att gilla. Men vi har naturligtvis inte alltid samma smak, även om mina lästips till dem ofta har funkat.

Bonusfrågan Mia skickar med är kort och gott "Hur firar du jul i år?".
Svaret är hemma, med familjen, god mat, de där klapparna, kanske ett glas med bubblor i frampå kvällskvisten innan det blir dags för (jul)bok och John Blund, för dagen iklädd tomteluva. Har han glitter på den har han antagligen lånat eller snott den av min vitskäggige vän (bilden) som kom med mig hem från Göteborg i förra veckan.

Copyright Klimakteriehäxan

21 kommentarer:

  1. vilken söt tomte!här blir det böcker åt alla. inte minst till mig själv. och jag har inte heller avslöjat något

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa klapparna, trots att man redan har så många!

      Radera
  2. har svårt att köpa böcker till andra, utom till barnbarn ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får spara kvittot så det går att byta!

      Radera
  3. Nu kör vi inte med julklappar, men jag köpte en bok till mig själv igår.
    Jag blev också glad när jag såg fyra långa kassaköer på Akademibokhandeln idag. Härligt att se att böcker fortfarande attraktiva som julklapp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pålitligt. Köper man presenten själv blir det ju något man vill ha!

      Radera
  4. Brukar köpa böcker till barnbarnen, men i år blev det lite andra saker i stället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får vi hoppas att de får böcker av nån annan! Hade jag inte fått bok till jul och födelsedag när jag var barn hade jag blivit riktigt lessen! Vilket inte hindrar att barn blir glada för annat också, förstås.

      Radera
  5. Härligt med läsglada barn! Mina har just nu fokus på annat men i och med att jag bombat dem med böcker när de var små så hopas jag att de hittar tillbaka till läsningen efter att de ledsnat på tonårens andra fokusområden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att det kan funka så - av mina två läser Dottern mycket fortfarande, men Sonen mindre.

      Radera
  6. Låter som en trevlig jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas förstås på det! Och hoppas du får det samma!

      Radera
  7. Det blir många böcker i julklappshögarna här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här med. Har slagit in åtminstone tio!

      Radera
  8. Låter som en trevlig jul, härligt att barnen är läsglada!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummarna för att de fortsätter.

      Radera
  9. Böcker är trevligt att få men då får köparen allt hålla sig till rekommendationer. Har fått alldeles för många böcker jag inte tyckt om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist iofs men man kan ju inte gilla allt som trycks på papper, det är klart.

      Radera
  10. Risken är stor att tomten inte kommer med några böcker till mig, för hustrun har konstaterat att jag inte har plats för fler. Hm...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den situationen känns väldigt bekant!

      Radera
  11. Böcker blir det ju alltid! När jag inte önskat några till mig så köper jag åt andra.

    SvaraRadera