tisdag, december 25, 2018

Årets bästa böcker

Det känns helt otroligt att året snart är slut, men det här är ändå den sista topplistan för 2018 skriver Johanna i deckarhörnan, och det är lätt att instämma i att 2018 passerat i rasande fart. Hon fortsätter: Därför tänkte jag att vi idag skulle summera året och berätta vilka som är årets bästa böcker (hittills, vi kan ju trilla över något guldkorn under mellandagarna). 

Jag har förvisso läst en hel del men har jag ramlat över några oförglömliga böcker? Tar mig en titt på titlarna och gör följande lista, utan inbördes rangordning:

Adebayo, Ayobami: Stanna hos mig

Steinbeck, John: Resa med Charley

Bergman, Ingmar: Laterna Magica

Laestadius Larsson, Anna: Barnbruden

Ebervall & Samuelson: Florence Stephens förlorade värld

Men oförglömliga? Nja ...

Till de lovande mellandagsböckerna räknar jag Elena Ferrantes "Dagar av ensamhet" som jag har mindre än hälften kvar av. Jag är redo att i viss mån omvärdera henne (jag trillade ju inte omkull av förtjusning när jag läste förste delen av serien om flickorna i Neapel).  Och sedan blir det "Silvervägen", den enda boken som stod på min önskelista och som jag också fick i julklapp!

Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. inte läst dessa... Ferrante skriver fantastik kvinnohistoria, under flera decennier; den fattiga barndomen... nutid och hur klassresor blir möjliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant med Ferrante om den övergivna, rasande kvinnan och hennes reaktioner. Klart olikt flickorna i Neapel.

      Radera
    2. (fyra delar... du kom aldrig till de vuxna kvinnorna)

      Radera
  2. Barnbruden är den enda jag läst. Silvervägen köpte jag som julklapp till mig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har tänkt läsa fortsättningen på Barnbruden också.

      Radera
  3. Florence Stephens förlorade värld tyckte jag jättebra om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där duon skriver väldigt intressanta och bra romaner som ligger mycket nära verkligheten.

      Radera
  4. Stanna hos mig var nära att komma med på listan för min del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var välskriven och originell, med vändningar jag inte såg komma.

      Radera
  5. Barnbruden läste jag för några år sedan men kom aldrig vidare med serien trots att jag gillade. Dags att ta tag i den nu kanske!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag har både del 2 och 3 här nånstans!

      Radera
  6. Stanna jos mig var ju bra men jag har inte satt den bland mina bästa. Resa med Charlie var så länge sedan jag läste så jag vet inte vad jag tycker om den. Laterna Magica kunde jag tänka mig att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bergman skrev bättre än han gjorde film tycker jag ... Steinbeck läste jag om, mindes inget. Fascinerad av språket.

      Radera
  7. Jag har inte läst en enda av dina topp fem.

    SvaraRadera
  8. Bra alltså att du gav Ferrante en andra chans. Ibland är det ett bra beslut. Silvervägen står också på min inköpslista. Kul att du fick boken i julklapp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu gäller det att Silvervägen håller - läskigt med böcker som är så hyllade, förväntningarna blir ju skyhöga!

      Radera
  9. Stanna hos mig var verkligen bra. Laterna Magica hörde jag delar av som radioföljetong

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste Bergman "med öronen" också. Tyckte Sten Ljunggren gjorde texten så bra!

      Radera
  10. Stanna hos mig är med på min lista med och Steinbeck är en av mina favoritförfattare.

    SvaraRadera
  11. Stanna hos mig och barnbruden gillar jag mycket.

    SvaraRadera
  12. Just det ja, Stanna hos mig hade jag ju tänkt läsa.

    SvaraRadera
  13. Inte läst någon av dina topp fem, än, men Dagar av ensamhet och Silvervägen har jag läst, tyckte om båda. ;)

    SvaraRadera
  14. Barnbruden är den jag har läst och gillat. Ferrante ger jag nobben, bara för att..jag kan! Tack för övriga tips

    SvaraRadera