onsdag, december 19, 2018

Nu är det jul igen

Också bloggkollektivet Kulturkollo har nedräkning inför julhelgen. Det märks om inte annat så på veckans utlysta bloggtema som består av tre frågor, undringar som Linda tycker ska besvaras.
Vad har du (och dina nära och kära) för jultradition som är extra viktig för dig?
"Viktig" är ju ett relativt begrepp. Men julafton är årets enda dag när jag får excellera i grötrim till paketen under granen! Fast viktigare är förstås att få mysa med dem man tycker mest om. Dock har de inte alltid vett att uppskatta min glödande julpoesi ... Skinkan, däremot, är genuint älskad och därför omistlig.
Vad läser du inför och under jul?
Har äntligen, efter år av oföretagsamhet, kommit iväg till biblioteket, skaffat lånekort, storögt inhämtat kunskap om hur ett modernt boklån går till i den nu så digitala världen. Kom hem med en pocket av Elena Ferrante, "Dagar av ensamhet" (I giorni dell'abbandono) eftersom jag beslutat ge henne en chans till. En sak är klar: när jag var en flitig besökare på bibblan kunde man definitivt inte låna pocketböcker!
Vilken bok skulle du vilja ge bort till en känd person i julklapp och varför?
Samtliga ledare för riksdagspartierna får en och samma bok av mig: "Vem ska trösta Knyttet?" av Tove Jansson. De har tid att läsa den eftersom talmannen lagt ner regeringsbildandet till i januari  och det är ingen tegelsten heller. Men efter läsningen bör de alla ha blivit snällare och klokare och kan kanske komma överens? Det är en helt underbar bok!
Vid närmare eftertanke tror jag att jag ska läsa den, jag med! Även om jag sedan länge kan åtminstone vissa bitar utantill. 
Copyright Klimakteriehäxan

13 kommentarer:

  1. Härligt med någon som är bra på att rimma. Själv är jag fullständigt värdelös på sånt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra och bra ... men det är kul!

      Radera
  2. Jansson funkar alla årstider ❤️ Och 10 min julefrid i svt2 vid elva 🇫🇮 På julafton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev du inte impad av mitt besök på biblioteket??? Äntligen! En av böckerna jag lånade har du tipsat om.

      Radera
    2. Dagar av ensamhet är stark bok med några ljuspunkter, tyckte bättre om skuggan av en dotter. Härligt att du upptäckt biblioteket! En kan verkligen inte äga alla böcker, skönt att bara lämna tiibaka de dåliga...

      Radera
    3. Förr i världen var jag ju på bibblan flera gånger i veckan - men det var då det!

      Radera
  3. Dagar av ensamhet av Ferrante försökte jag läsa under semestern i somras men då kändes det inte helt rätt, av olika anledningar. Kanske dags att ge den ett nytt försök!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser på baksidestexten att det inte verkar vara feelgood direkt ...

      Radera
  4. Skinka, lutfisk och sillsallad är måsten.
    Så du gjorde slag i saken efter 40 år. Bra jobbat. Elena Ferrante klarade jag heller inte av, men jag brukar också ge författare en andra chans. "Vanliga" människor som beter sig illa får tre chanser av mig;-)
    Då har vi Brexit i England, ingen regering här hemma, en avhoppad president i Belgien åsså ett förestående val eller vad det nu var i Katalonien den 21 december. Vilken europeisk soppa. Undrar om din bok som jag inte känner till har översatts till engelska, franska, katalan, spanska, och holländska. Skulle inte tro det;-)

    SvaraRadera
  5. Lutfisk och sillsallad kan jag hoppa över. Men har just gjort min Tyrolersallad, DEN är ett måste!
    https://klimakteriehaxan.blogspot.com/search?q=tyrolersallad
    Och när det gäller de stora händelserna dyker det säkert upp något på Twitter från Potus. Fast jag skulle klara mig väldigt bra utan.

    SvaraRadera
  6. PS om du med "min bok" menar Knyttet så är den definitivt översatt till massor med andra språk!

    SvaraRadera
  7. Och nu har jag läst om Knyttet. Rekommenderas!

    SvaraRadera
  8. Jag sa precis till min stackars unge som skrivit ordvitsar på alla presenter att han förtjänar en bättre familj där folk gillar julrim, som du t.ex. ;) Jag älskar Vem ska trösta Knyttet och det är ju ett supertips till alla att läsa!

    SvaraRadera