onsdag, juli 18, 2012

Kaktusrekord?

Mina balkonglådor såg plötsligt alldeles utslitna ut. Penséerna hade tröttnat och gulnat, trots mitt flitiga bortnypande av gamla blommor. Några andra plantor såg också jätteledsna ut. Det fanns bara en lösning, samma som Povel tog till i Gräsänklingblues ni vet: Jag ska köpa nya fiskar, för de gamla har tatt slut ... I mitt fall handlade det ju då inte om fisk, men ändå.

Sagt och gjort. Gav mig av till Fina Handelsträdgården. Tänkte kanske köpa solöga, det är en trevlig växt, eller något annat som inte blir för högt för en låda på balkongräcket. Men jag blev lite sur. Ska solöga kosta 60 spänn? Ja, det ska de kanske, i alla fall när pelargonerna bredvid går på 80. Jag muttrade och tänkte strunta i hela affären, det brukar ju numera finnas krukväxter till bra pris i vanliga matbutiken.

Men på väg ut mötte jag en höjdare, en sann skönhetsupplevelse. I en jättestor ampel hängde en kaktus, väldigt lik den gamla vanliga november/jul/påskvarianten. Den här hade rosa blommor, precis hur många som helst. Och storleken! Blomman på bilden ovan har i verkligheten en diameter av närmare decimetern. Rent mäktig var den att möta. Att titta var dessutom alldeles gratis.

Efter kaktuschocken hann jag inte ut innan jag kom till reaavdelningen. Och ni som känner Klimakteriehäxan, ni vet att jag älskar rea! Alltså blev jag riktigt glad när jag stod inför ett jätteflak med plantor för 15 kronor styck. Plockade på mig ett par petunior och något som heter Snöflinga  vit, visst, men också blå och rosa. Sagt och gjort. Nu blommar det för fullt på min balkong igen, i snöflingans alla färger, kombinerat med petunians lilaspräckliga kronblad.

Visst slängde jag längtande blickar mot den där jättekaktusen, men den var verkligen inte på rea. Och inte skulle jag ha plats för den heller. Dessutom vet jag hur tråkiga de där plantorna är mellan blomningarna. Så det fick räcka med ett möte. Men det kändes som om jag bevittnat någon sorts världsrekord ...


Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Jag har sådana kaktusar som hänger här och växer och skräpar men inte blommar dom! Vet inte vad det är för fel, det kan vara läget (har inte plats att flytta dom), det kan vara näringsbrist (vet inte när jag planterade om dom senast och krukväxtnäringen har inte kommit fram sedan köket grävdes upp i januari), men något år när jag är piggare så kanske jag lyckas knäcka koden och få dom i blom. Har sett några i översvallande blomning och vill ju uppleva det här också.

    SvaraRadera
  2. såna skönheter gillar kallt på vintern...

    SvaraRadera
  3. i stil med de gamla finrummen som aldrig värmdes, typ 10 grader

    SvaraRadera
  4. Anonym2:22 em

    Åh, Häxan, SÅÅÅ vackert!
    Fast man kan ju inte inhandla allt bara för att det är en ögonfröjd. Jag är säker på att dina balkonglådor är vackra med det du valde att köpa och plantera.

    Tack för bilder och idéer!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  5. Humlan - som jag just skrev i din blogg: har du en kaktus som kan tänkas blomma lika praktfullt som den jag plåtat är den värd all omsorg du kan ge den!
    Hannele - mina små brukar blomma om fast så kallt som 10 grader står dom aldrig i.
    Kulsprutan - ja men visst är det fint med petunia och snöflinga också, som på den nedersta bilden!

    SvaraRadera
  6. Hannele - då skulle du se mina "hemgjorda" orkidéer ... :-D

    SvaraRadera