måndag, augusti 20, 2012

Skotten i Dallas

WHO SHOT JR? Vem sköt JR?
Jag hade just landat i New York och möttes av löpsedlarna. Förstod ingenting. I Guatemala, där jag bodde på den tiden, hade jag varken läst eller hört något om ett spektakulärt mord på någon som det räckte att benämna med två bokstäver. Var han död, denne JR? Ja, rimligen, att döma av rubrikstorleken. Varför dog han? Vad betydde hans frånfälle? Borde jag bry mig? Och, förresten, vem var då gärningsmannen?

Manhattan surrade av prat om den intressanta kriminalgåtan. Snart insåg jag att det inte alls handlade om ännu ett sorgligt skottdrama, utan om USA:s mest betittade tv-serie ”Dallas”, i vilken denne JR var en vedervärdig och hatälskad portalfigur, som i säsongsavslutningen träffats av en kula.

Vi lär väl aldrig mer komma i närheten av det intresset kring fiktiva personer. Detta var 1980, och sedan dess har såväl medielandskapet som de människor som befolkar det förändrats. Visst, kvällstidningarna kämpar på med nya och gamla Robinson-deltagare, mer eller mindre elaka kockar, Ernstar i olika upplagor – men ingen kommer i närheten av WHO SHOT JR?-hajpen.

Så alltså skrevs historia med skott i Dallas för andra gången. Förvisso hade sjutton år gått sedan president Kennedy mördades. Alla vet vi var vi var just den dagen, en dåtida hjälte (vars gloria förstås falnat med åren) gick ur tiden. Lika stort var det inte när offret hette JR, stora delar av världen (Guatemala, Sverige!) visste inte ens att han fanns. Dessutom visade det sig att han överlevde. Men tv-historia var det likafullt.

Ikväll är JR tillbaka också i svensk tv. Nu går busen med hjälp av rollator, frun han terroriserade står på egna företagarben. Intrigerna och bråken lär främst utspela sig mellan medlemmar i den yngre generationen Ewing. Miss Ellie är död, men hennes ande svävar säkert över Southfork.
Alldeles oavsett vad vi svenska tittare kommer att tycka om den nya säsongen, som TV4 sänder med start kl 21 ikväll, är en sak klar: historiskt blir det inte. Ens om det utbryter skottlossning igen. 

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. jag kommer nog att satsa på att läsa några esséer av Simone de Beauvoir

    SvaraRadera
  2. eller så får jag cykla till svärdottern som har tv

    SvaraRadera
  3. Vi har valt att avstå från denna fortsättning. Känns lite som "Been there, done that, got the t-shirt".

    SvaraRadera
  4. Jag hade tänkt titta, men var borta och misslyckades med inspelningen ... vet inte hur angelägen jag egentligen är?

    SvaraRadera
  5. Anonym1:00 em

    Det borde finnas drösvis av nya manus som man kunde göra nya tv-program av. Och filmer också, för den delen.

    Kulsprutan

    SvaraRadera