söndag, februari 16, 2014

Återvinning på en SKYLTSÖNDAG

Äntligen!
Äntligen kom jag iväg med en kasse utrensade tröjor, resultat av ett personligt storverk i "alldeles-för-trångt-i-garderoben"-branschen, i klass med ett OS-guld (ja nästan i alla fall)!

Det är nämligen så fiffigt ordnat att man numera bara behöver gå till närmaste H&M-butik för att lämna bort det där urväxta, plaggen man tröttnat på, kläder som gjort sitt i just min garderob. H&M lanserade sin återvinningsverksamhet i blygsam skala, men det blev så populärt att man numer kan lämna sin påse eller sina påsar (max två åt gången) i alla kedjans butiker.

Invid kassan står den, mottagningslådan, tydligt skyltad. Bara att lägga ner sitt bidrag. Det som sedan händer är, enligt en expedit jag pratat med, att man gör en grov sortering: kläder som bedöms som användbara skickas vidare till behövande, sådant som är att betrakta som lump går till annan återvinning, blir kanske papper eller nåt. Miljötänk!

Dessutom får man ett tack för besväret: en kupong som ger 50 kronor i rabatt på ett köp för 300 kronor eller mer. I mina öron låter det som en oslagbar win-win-situation, alla tjänar på detta –  ja även H&M förstås, i både goodwill och försäljningsstatistiken.
Låt inte prylarna bara bli skräp är parollen, tillsammans med ropet "Länge leve modet!" och det tycker jag är ett utmärkt exempel på en skylt en SKYLTSÖNDAG som denna.

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Anonym5:07 em

    Det är väl det enda bra som H&M har åstadkommit de senaste 20 åren...

    SvaraRadera
  2. Det kände jag inte till! Men H&M behöver synas i positiva sammanhang också!
    Du kan alltid se var mina bilder är i från om du tittar på "etiketter" under bilden och trycker du på "plats" så får du platsen på kartan också!

    SvaraRadera
  3. Det kanske är en bra idé men jag skulle vilja veta mer om vad som händer med kläderna. Är ganska misstänksam mot företag som H&M.

    SvaraRadera
  4. jag glömmer aldrig min dåvarande svärmor anno 1971, när hon slängde jättefina kläder rakt ner i sopnedkastet! Så fina kläder som min egen mor aldrig hade haft... Det var del av det rika Sverige jag såg med förvånade ögon.

    (jag har fått problem med min blogg, har svårt att uppdatera och kolla kommentarer, håller mej mest i min BOKblogg)

    SvaraRadera
  5. DÅ ska jag leta efter en sådan låda... och hoppas att den finns på ett HM nära mig.

    SvaraRadera
  6. Anonym8:53 fm

    Jag miljötänkte och kom på ´trasmattor´ för sånt som inte längre funkar som bärbara plagg.

    Win-win-win-situation för du får ju mer plats i garderoben också. För ev nya kläder :)

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  7. Bra idé med klädinsamling så där.

    SvaraRadera
  8. Tack för tipset!
    Ingrid

    SvaraRadera
  9. Ja jag tycker det verkar bra - tills nån bevisar motsatsen ...
    Trasmattor är underbara, Kulsprutan, men ett himla jobb att göra trasor av kläderna. Och jag som ändå har en vävstol som aldrig används!!!

    SvaraRadera
  10. Väldans! Egen vävstol, minns min mormor som alltid satt och klippte (!) matt-trasor.

    SvaraRadera
  11. det där med lump o papper funkar bara av naturmaterial

    SvaraRadera
  12. det där med lump o papper funkar bara av naturmaterial

    SvaraRadera
  13. Jag brukar lämna i Myrornas container, det enda alternativ som finns här i stan. H&M:s idé är bra, men i min pyttestad finns inte så stora affärer. (Nej, jag bor inte i Legoland, men nästan.)

    SvaraRadera
  14. Jag har en kompis som en gång gick till tippen med TVÅ felfria Armani-kostymer - det gör fortfarande ont att tänka på det ...

    SvaraRadera