lördag, maj 31, 2014

Upp till hundra

Man bör ju alltid ha en bok inom räckhåll, inte sant? På bussen, i apotekskön, om lunchsällskapet uteblir, eller vad nu det kan vara som bjuder på en möjlig lässtund. Och utan tvekan är det då en fördel om den där boken får plats i fickan eller handväskan. Handbagage på flyget får dessutom inte vara hur tungt som helst!

Böcker är nu för tiden ofta alldeles för tjocka. Jag har en som ligger överst på väntelistan nu, ”The Goldfinch” (Steglitsan). Fast jag drar mig för att börja. Den är en riktig tegelsten, nästan 800 sidor tung – och visst, det lär vara en riktig läsupplevelse men … kanske måste den bli semesterlektyr. Nä, fram för pocket som precis som namnet antyder ryms i fickan.

En av mina bloggkompisar, Hannele på Hisingen, har en separat blogg som bara ägnas åt böcker och läsning. Där ser jag att hon ombetts tipsa om noveller/romaner som är på högst hundra sidor, och då kände jag genast att jag (fullständigt oombedd) ville dra mitt strå till stacken! 
Jakten på korta men bra läsupplevelser har sitt ursprung i Bokbloggsjerkan.

Var så god, här kommer en boklista som bara tar upp lättläst – åtminstone vad den fysiska vikten anbelangar!

”Doktor Murkes samlade tystnad” av Nobel-pristagaren Heinrich Böll. En klassiker.  92 sidor.
”Kvinnan” av Annie Ernaux, har framförts som teatermonolog också. (Jag har redan flera gånger gjort ”reklam” för hennes ”Passionens tid”.) 90 sidor.
”Ett fritt och muntert lik” av Suzanne Brögger. 89 sidor.
”Nittonhundra” av Alessandro Baricco. En härlig skröna, fast lite sorglig också, på 75 sidor.
”Varför är det så ont om Q?” av Hasse Alfredson. Vuxna bör också läsa böcker som är skrivna för barn! 77 sidor (med illustrationer).
Några romaner faller på målsnöret:
”Pastoralsymfonin” av André Gide. 102 sidor.
”Älskaren” av Marguerite Duras. Också en klassiker. 106 sidor.

Om man tillåter ytterligare ett fåtal sidor ökar utbudet snabbt, men nu var det ju upp till hundra som gällde!

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Tack för fina tips! Älskaren läste jag ju förra veckan... hälsat på Barnaby i Causton och druckit a half pint of bitter i samma pub!!

    SvaraRadera
  2. Se där, där fanns ju ett helt gäng :)

    SvaraRadera
  3. Ernaux´böcker bara älskar jag!

    SvaraRadera
  4. Det var bra tips.
    Mia

    SvaraRadera
  5. Steglitsan är värd att släpa på, den är riktigt bra! Själv tänker jag ta mig an Hillary Mantels Wolf Hall, i tyngsta laget den med.

    SvaraRadera
  6. Och jag har gjort tvärtom - efter att ha läst på tok för lite senaste åren så startade jag tillsammans med några vänner en bokcirkel. Och bok nummer tre är på nästan 500 sidor. En utmaning men i pocket och ändå rätt hyfsat hanterlig.

    SvaraRadera
  7. Massor av bra tips! Jag har oxå tipsat om en bok av Hasse Alfredsson, nu påminner du mig om hans bok om Q. Jag minns att jag gillade den och att jag verkligen ville ha den där väskan som var mycket större inuti än utanpå...

    SvaraRadera