fredag, juli 06, 2007

I sista minuten: Välj världens underverk!

Vad är livet?
Jo, en lång rad av val.
Man väljer stort och smått: kaffesort, dagstidning, politiskt parti, utbildning, livspartner.
I dag har jag lagt min röst i ett ovanligt val: jag har bestämt vilka märkligheter som enligt mitt sätt att se ska vara världens sju nya underverk.
Enligt uppgifter i media har drygt 90 miljoner människor jorden runt redan sagt sitt på den här sajten.

Det finns 21 kandidater att välja mellan – de egyptiska pyramiderna behåller sin ranking som underverk som det enda av de ursprungliga sju som finns kvar (så i själva verket får vi dras med åtta underverk framöver).
Och precis som i alla val man ställs inför blir det en del kval.
Nu har jag ändå röstat på både Machu Picchu i Peru och Chichen Itza i Mexico, fast de på sätt och vis är ganska lika – bevis för hur högtstående de urgamla indiankulturerna var.
Latinamerika fick ännu en röst av mig, för statyerna på Påskön, där jag länge drömt om att få gå i land.

Kinesiska muren väntar jag också ivrigt på att få se, det var en alldeles självklar kandidat att stödja.
Rutan för Colosseum klickade jag också i. Så mäktigt det är att stå därinne och verkligen höra historien eka! Atens Akropolis ger antagligen samma känsla, jag har faktiskt aldrig varit i den grekiska huvudstaden, bara på diverse öar. Klick igen.
Sista klicket satte jag i rutan för Kreml. Lökkupolerna är fantastiska, att se deras färger glimma i iskall vintersol är en härlig upplevelse (även om jag nästan förfrös tårna på kuppen).

När jag skickat iväg min elektroniska valsedel inser jag lite skamset, att jag varit väldigt snäv i min kultursyn. Tung övervikt för Europa och Latinamerika, medan exempelvis Taj Mahal och Angkor Wat kammar noll.
Å andra sidan tycker jag det verkar konstigt att sådant som Eiffeltornet, Sydney-operan, Limhamns-Jesus och Frihetsgudinnan kommit med alls – häftiga byggnadsverk, visst, men det är väl ändå bara att gå till något arkiv och kolla ritningarna? Ska inte underverk stå för något mer, en skapelse som även fackmännen fylls av beundran och undran inför?

Vill du ha ett ord med i laget i detta beslut? Vänta inte, för vid midnatt stängs den elektroniska valurnan och därmed är avgörandet klart. Du är helt enkelt ute i sista minuten!
Om du innan du bestämmer dig vill läsa mer så kan du ta hjälp av DN här.
I morgon lördag har vi valresultatet.
En varning kan vara på sin plats: jag lyckas väldigt sällan satsa på rätt kandidat i något val alls, så lita inte på mig om du vill hitta de slutgiltiga vinnarna!

UPPDATERAT
När bara fem timmar är kvar innan möjligheten att rösta på världens nya underverk stängs är Kinesiska Muren så gott som självskriven segrare - odds 1,01 på Betsson.
Ska man tro spelarna så har jag fått in sex rätt av sju möjliga, men Taj Mahal kommer tvåa bland vadslagarna. Den verkliga högodds-kandidaten är Timbuktu som ger elva gånger pengarna!

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Anonym4:26 em

    Ja har faktisk besökt 12 utav de 21 finalisterna och med risk för att verka dum (ja vet inte vilka de 77 orginalkandidaterna var) så undrar jag varför inte nån utav norges 900 år gamla Stavkyrkor får va me, Dessutom anser jag att Magna Leptis i Lybien slår både Petra å Collosseum) den där jesustatyn i Brasilien kan ju knappeligen kallas för ett underverk (eller?)

    SvaraRadera
  2. Jag skulle ju ta helg... men kunde inte motstå frestelsen att se vilka du hade röstat på. :) Kreml är säkert värd din röst, har inte sett det själv men känner några som har och som säger att den är magnifik. I min fantasi är ändå Taj Mahal ett strå vassare. Spänningen stiger.

    SvaraRadera
  3. Anonym1:02 em

    Jag håller med om det du skriver om Frihetsgudinnan och de andra tre, och hoppas verkligen att de inte får plats på listan över de sju nya underverken.

    SvaraRadera