söndag, juli 08, 2007

Men vad har Limhamns-Jesus där att göra?

Nu har världen försetts med sju nya underverk.
Det vill säga, företeelserna har funnits länge, men upphöjelsen till underverk är pinfärsk. Den förkunnades vid midnatt.
Över 100 miljoner människor runt om i världen har via telefon och dator sagt sitt. Jag var en av dem!

Från början fanns 77 kandidater, en expertpanel gjorde första gallringen och det var 21 kvar när omröstningen började. De egyptiska pyramiderna kunde man dock inte rösta på, deras plats var självskriven som det enda av de ursprungliga underverken som fortfarande finns bevarat.
Vid en stjärnspäckad ceremoni på Estadio da Luz i Lissabon på lördagskvällen avslöjades resultatet:
1. Kinesiska muren
2. Petra i Jordanien
3. Kristusstatyn i Rio de Janeiro, Brasilien
4. Machu Picchu i Peru
5. Chichén Itzá i Mexiko
6. Colosseum i Rom, Italien
7. Taj Mahal i Agra, Indien

Fyra av dem fick min röst. Men det är bara att erkänna: Petra, som uppenbarligen är en av världens äldsta bevarade städer, kände jag inte till alls. Taj Mahal har jag förstått är fantastiskt, men jag tyckte ändå att det kändes lite för ”nytt”. Förlåt då, det är 1600-tal, naturligtvis märkligt, jag skäms och ber mogulerna om ursäkt en gång till.

Vad jag verkligen inte begriper är vad Limhamns-Jesus har i den där samlingen att göra. Nu snackar vi i alla fall nytt: den blev klar så sent som 1931. Jag har visserligen sett den med egna ögon och nog är den häftig – med huvudet 710 meter högt över havet, på toppen av Corcovado och med en fantastisk utsikt – men en axelryckning jämfört med Kinas murverk eller inka-indianernas Machu Picchu, tycker jag.

Å andra sidan: om man ska vara lite positiv, så har ju Sverige en liten del i den där Kristus-statyn. Den är nämligen gjord av svensk cement.
Alltså är ett av världens sju underverk fabricerat av svensk råvara.
Alltid något, sa han som såg Åmål.

FLER RESULTAT

Och medan vi ändå håller på med resultat: det blev ett estniskt par som tog hem segern i VM i kärringkånk i år igen. Också paret som kom tvåa är från Estland.
Men det blev inget rekord. Årets segertid är 1 minut och 7,7 sekunder.

Stridsvagns-VM, däremot, vanns av Sverige. Men det tänkte jag förbigå med tystnad.

Copyright Klimakteriehäxan

I dagens tidningar kan du också läsa om de nya underverken. Länk till SvD här, var så god, och till DN här!

6 kommentarer:

  1. Anonym11:17 fm

    Jesusstatyn är inte 710 meter hög. utan 20 meter hög 690 meter över havet.
    Tycker detta är ett ganska tydligt bevis på hur opålitligt och ojämlikt internet är som röstbas. Hur många brasilianare har inte bombat siten med sina röster, samt mailbombat andra via sin förkärlek för kedjebrev att rösta på den.

    SvaraRadera
  2. Jag är glad över att Operahuset i Sydney inte var en av vinnarna. Visserligen är det speciellt och fint, men underverk? Neej!

    SvaraRadera
  3. Anonym11:27 fm

    Faen också - glömde skriva in maken och mig i kånket - annars hade vi säkert tagit hem första-priset :o)

    F ö finns det massor av underverk här i världen - flera av dem t o m osynliga. Men det var ju inte det det egentligen handlade om.

    Man undrar vem som satt med i expertpanelen och röstade fram de 21 som sedemera vi vanliga fick välja på......

    SvaraRadera
  4. Anonym12:21 em

    håller med tidigare talare. hur kunde jesusstatyn klara av den inledande sollningen?

    vidare hur kunde man tillåta det egna landets befolkning att rösta på sitt eget "underverk"????
    antar att pga av internet så kunde man inte stoppa egenröstningen.

    tycker att det måste krävas mer en en generations samlat jobb för att det ska klassas som "underverks"

    ISS är väl kanske enda undantaget för mig, men den finns ju inte ens med.

    Dan

    SvaraRadera
  5. Anonym6:54 em

    Håller med, nog had Angkor eller Påsköfigurerna platsat bättre!

    SvaraRadera
  6. Anonym10:22 em

    De Sydamerikanska ländernas regeringar hade tydligen gått ut och uppmanat sina innevånare att rösta på de "egna" underverken och då blir resultatet så här. Håller med om att cementjesus inte platsar

    SvaraRadera