fredag, april 23, 2010

Se på mina skor - andra gör det!

Somliga går i trasiga skor.
Men det gör inte jag, och det är jag glad för. Speciellt en dag som i dag när jag varit ute och knallat runt i mina blingade Jimmy Choos.

Ni minns kanske att i raden av stjärndesigners som gjort specialkollektioner åt H&M var Jimmy Choo höstens namn. Han är ju mest känd för sina skor, men gjorde också kläder, väskor och andra accessoarer till modekedjan. Och trendkänsliga såg sin chans att komma lite närmare etiketten "modelejon" och få ett plagg med lite extra stuns i. Eller ett par skor.

Den som köper ett ”vanligt” par av Jimmys skokreationer betalar lätt 7 000 kronor, inte sällan mer. H&M-varianterna kostade om jag minns rätt under 1500 kronor. För pengarna fick man svindlande höga klackar, många remmar, klara färger, mycket glamour. Problemet är att väldigt få klarar att gå i de där skorna, den där klackhöjden kan bringa den stadigaste kvinna på fall – och gör det också. Jag, som verkligen gillar skor, var inte lockad ett enda dugg.

Alltså var det nog inte så konstigt att H&M:s Choo-skor faktiskt inte sålde slut i första taget. Inte ens i första reavändan! Så plötsligt en dag i januari var det halva reapriset. Samtidigt som jag stod öga mot öga med förmodligen den enda modellen som var lågklackad. Reptilpressat skinn, tight passform – och glitter!

Kunde naturligtvis inte motstå att prova. De satt som handsken. Skinn rakt igenom. Och prislappen då? 400 kronor, man får tacka! Stod heller inget om åldersgräns vad jag kunde se.
Men snömodd matchade inte modellen så det blev ju nödvändigt att invänta våren.
Nu är den här. Och jag har gått med Jimmy på fötterna i flera dagar: hur bekvämt som helst. Samt snyggt, håll med om det!

En och annan kommentar har jag fått, utan undantag positiva – de med avvikande uppfattning kniper väl ihop, kanske.
Själv är jag ytterst nöjd med mitt fynd. Samt tänker på en gammal reklamslogan som nog har mer än femtio år på nacken: Se på dina skor, andra gör det!
Jag blir glad när jag tittar på mina fötter som glittrar lite spjuveraktigt i vårsolen. Titta gärna och gläd dig, du också!
Se på mina skor, andra gör det!

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Sköna och billiga och snygga - vad kan man mer begära?

    Jag undrar om Marimekkokappan som jag ska mannekänga i (du spanar väl in Facebook?) kostade drygt 3000:-.... och den var sååååå snyyyyyggggg och satt som gjord för mig!!! Undrar just om det blir halva priset framöver...

    Den lilla sommarjackan jag köpte var billigare... :) Och så fick jag 20% bara för att jag ska mannekänga i den. Får jag på kappan med, men det blir dyrt ändå...

    SvaraRadera
  2. Anonym8:12 em

    Det är bara att gratulera när du kommit över ett par H&M Jimmy Choo! Jag hade gärna blingat runt också om jag kunnat få tag i dessa skor.

    SvaraRadera
  3. Bloggblad - det som finns på FB går mig förbi. Har ett konto men är aldrig inne, tiden räcker inte och jag har åtminstone hittills valt att blogga. Twittrar inte heller.
    Men du lägger väl ut catwalkbilder på bloggen också, hoppas jag?!
    Marskatten - kul att du är här igen, det var länge sen! Har du kollat om inte det finns några Choo på blocket? Blinga på bara!

    SvaraRadera
  4. Jag har en "avvikande uppfattning", nog sagt. ;)) Men å andra sidan så tror jag inte att mina stålhättade jobbardojjor är ett bättre alternativ på livets catwalk. Grattis till fyndet och hoppas de ger dig en trevlig vår!

    SvaraRadera
  5. Verkligen läckra.

    SvaraRadera
  6. Åh vad jag blev avundsjuk, drabbades av svår vill-också-ha-attack. Fyller ju 60 snart, tack för tipset om Blocket, ska faktiskt kolla där! Men betvivlar trots allt att jag kommer att hitta några Choo som är lågklackade OCH storlek 41...
    Tack för en rolig blogg från en farmorskollega! :-)

    SvaraRadera
  7. Såå läckra...Dom kan man gärna ta på sig även om dom inte är röda!!

    SvaraRadera
  8. Kanske "lite för mycket" för min smak men jag hade troligen köpt dem ändå om jag stått inför samma fyndläge som du gjorde - bara för att det hade varit en kul grej. :)

    SvaraRadera
  9. Skor som man blir glad av!
    Och glädjen för dig blir ju inte mindre av att dom snygga OCH sköna skorna var ett fynd!

    SvaraRadera
  10. Vilket fynd!!! Härliga skor och vilken rackans tur att du hittade ett par i låg modell!! För som sagt....det är vingligt där uppe på de höga höjderna. ;-)

    SvaraRadera
  11. Anonym3:37 em

    SKITSNYGGA! Min avund gör att de blir gröna i mina ögon.

    Fast nuförtiden måste dojorna vara beväma föt mig oavsett design och/eller pris. Annars får dom trängas i skoskåpet med sina hundra + skosläktingar.

    VAD är det med oss kvinnor och vår fetisch för dojor....??? Det vore väl ett populärt uni-ämne. Med cum laude serverat på tallriken, eller?

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  12. Hej hur är dessa skor i storleken? Funderar på att klicka hem ett par 40.. men har egentligen 39 i storleken. De sägs vara små? snälla svara i min blogg det vore guld värt!

    SvaraRadera