torsdag, januari 06, 2011

Inkräktare

Vi har en inkräktare på balkongen. En envis buse. Än har jag inte lyckats ta honom på bar gärning, men det är ju spårsnö, så bevisen finns. Och jag har sett honom sitta på räcket. Antagligen är han hungrig, eftersom drivorna ligger så tunga över den mat han förmodligen vanligtvis skulle leva av.

Nog trodde jag att koltrastar drog söderöver när vintern slår till här hemma, men den här har definitivt inte gjort det.
Och vad han nu kan hitta av intresse i mina på växtlighet tömda balkongkrukor, det begriper jag inte. Ett eller annat frö? För alla kryp måste ju ha förvandlats till is, i den mån de alls har funnits där.

Följderna av koltrastens hunger är i alla fall, att vår balkong ser ut som en skyttegrav från första världskriget (nej, jag har visserligen inga egna minnen av det, men man har väl sett bilderna …)
Jord över hela golvet, ja ända upp på väggarna, kraft och energi tycks den lilla fågeln ha trots brist på föda. Undan för undan har jag sopat och lagt ut hinder i vägen, men denne krabat ger inte upp. Nu har han gett sig på sista åtkomliga balkonglådan, vars snötäcke jag trodde skulle vara avskräckande - men icke!

Inte kan jag ju bli riktigt arg heller. Det är väl han, min kära vårsångare, som kommer att förgylla mina dagar än en gång när snön fått ge vika för varmare vindar.
Men nog önskar jag att vår inkräktare hade lite bättre bordsskick när han nu bestämt sig för att övervintra och käka julmat på just vår balkong.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Den verkar känna till din svaghet för fåglar... ;)

    SvaraRadera
  2. Det är en tuff vinter för fåglar. Kajorna i lönnen utanför fönstret åt upp en påse nötter på nolltid. Hoppas det hjäler dem genom natten.

    SvaraRadera
  3. Tänker ungefär som Bruno: ge mer lättillgänglig mat så han slipper sprätta jord ikring sig.

    SvaraRadera
  4. Du får kanske stuva undan balkonglådorna i källaren eller någon annanstans. Man får väl inte lägga ut mat till fåglar på balkonger, antar jag. Annars hade det varit lätt att lösa det problemet...

    SvaraRadera
  5. Skulle så gärna bjuda koltrasten nåt att äta under mer ordnade former, men som Musikanta påpekar: fågelmatning på balkong är strängeligen förbjudet.

    SvaraRadera
  6. Känner verkligen igen det där. Fast här hos oss är det inte bara EN, utan tidigare i vintras verkade vi ha fritidsgård på båran balkong...
    http://ytterligare.blogspot.com/2010/11/har-jag-snoat-in-pa-det-har-med-faglar.html

    SvaraRadera
  7. Anonym2:54 em

    Hallå!
    Vem är ´man´ och ´vem/vad` är den/det som bestämmer att ´man´ inte får mata fåglar på sin egen balkong? Är det samma vem/vad som säjer att man inte får äta surströmming där?
    Och ´vem´ är ni som följer så dumma förslag´- fegisar kanske?
    `Man´ ger väl mat till den/dem som behöver/är hungriga om ´man´ kan och har över - oavsett bordsskick. Punkt slut.

    Lenas syster

    SvaraRadera