tisdag, januari 22, 2013

Tisdagstema BYGGNAD

Brrrr. Det är kallt. Riktig vinter. Ganska skönt att stanna inomhus, inte sant?
Men ut måste vi ju. Till jobbet, till dagis, till butiken, till skolan.
Om jag har gott om tid kan jag transportera mig mellan hem och arbetsplats över vattnet. Man tar Djurgårdsfärjan på Skeppsbron och kliver av vid Gröna Lund, eller i omvänd riktning. Månadskort för kollektivtrafiken gäller, och som passagerare känner man sig lite som turist i egen stad.

Nog är det mer lockande att ta den där båtturen när plusgraderna är närmare tjugo, yllemössan bortglömd och de varmfodrade stövlarna utbytta mot sandaler. Fast de där turerna, de går oavsett årstid. Och skramlet av isbitar längs skrovet är inte lika njutbart som fågelsång, men har väl ändå en viss charm.

När vi rundar Kastellholmen speglar sig själva Kastellet i den blanka mosaiken av vatten och is. I den här kåken av rött tegel fanns rum för militär personal som hade åtta kanoner att fyra av mot eventuella inkräktare. På toppen vajar den tretungade örlogsflaggan. Det lär den ha gjort sedan 1660-talet och den sägs visa att Sverige är i fred och fortsatt en självstyrande nation. Puh!

Runt Kastellholmen finns ett 30-tal skeppsvrak, det har Statens Fastighetsverk konstaterat. Som tur är blir inte "min" Djurgårdsfärja ännu ett kapsejsat fartyg, för färden går utan problem, även om kylan biter i kinderna.

Men Kastellet, en gång ritat av arkiekten Fredrik Blom, i dag ett statligt byggnadsminne och ett välkänt landmärke för den som närmar sig Stockholm med båt, platsar väl när Tisdagstemat är BYGGNAD

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Låter så trevligt det du berättar och att bo så nära vatten och denna byggnad... riktigt härligt förstår jag... med båttur o allt vad det innebär :)

    SvaraRadera
  2. Det är mycket vackert att fota runt Stockholm. Tyvärr blir väl Kastellholmen lite bortglömd. Skulle vara kul att gå runt där någon gång...

    Ett fint vinterfoto ♥

    SvaraRadera
  3. Verkligen en gammal fin byggnad! Vackert fotograferad med speglingar i vattnet!

    SvaraRadera
  4. Anonym1:49 fm

    Fin vintervy över kastellet, en byggnad jag faktiskt aldrig har sett "live".

    SvaraRadera
  5. Vacker vintervy med fina speglingar.

    SvaraRadera
  6. Kastellet är en vacker byggnad. Själv har jag anknytning till kastellet i Karlshamn då en anfader till mig var kastellpredikant. Gamla kastell och fyrar är byggnader som jag gillar så jag tycker du har gjort ett fint val.

    SvaraRadera
  7. Anonym11:32 fm

    Denna årstid går jag bara ut om jag måste.
    Idag blir det ytterligare en innedag med läsning, i alla fall jag tröttnar på att vara inne.

    Jag gillar närheten till vatten, det är ett viktigt inslag i mitt liv.Och att åka båt är mysigt, så länge som båten är minst lika stor som en färja

    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  8. Anonym12:42 em

    Ser kallt ut...burrr.
    Trevlig blogg!

    Kulsprutan

    SvaraRadera