tisdag, januari 29, 2013

Tisdagstema NER


Det finns en gren av människosläktet som kan kallas vintercyklister. I bästa fall syns de i trafiken, tack vare en hygglig lykta, rena reflexer eller rent av en neonskimrande säkerhetsväst, faktiskt en allt vanligare syn åtminstone i stadstrafik. De mest envetna investerar i dubbdäck och pumpar dem med det som Kurt Olsson skulle kalla vinterluft.

Faktum är att cykeldäck med dubbar är på stark frammarsch, så stark att en kvinna som ägnar hela sin yrkesverksamma tid åt forskning kring cyklande och cyklar nyligen fick inte mindre än 700 000 kronor för att specialstudera vinterdäcken. Mig kommer Anna Niska i Linköping dock inte att övertyga, jag är numera oavsett väglag livrädd för att trampa mig fram på huvudstadens gator. Förr gjorde jag det alltid, oslagbart både vad beträffar tidseffektivitet, kostnad och fysisk vinning.

Man skulle kunna tro att det är bilar och bussar som skrämmer mig mest, åtminstone om man känner till att buss 54 skrapade av skinnet på knogarna på min vänstra hand dagen före mitt bröllop så att jag ståtade med ett präktigt plåster när jag gifte mig. Fast ringen gick att trä på, plåstret till trots. Och betydligt värre incidenter med cyklister i trafiken har både ni och jag hört talas om.

Men det är de andra cyklisterna som är värst. De som tror att det är Giro d' Italia och Tour de France på en och samma gång, trots att de befinner sig på en helsvensk cykelbana där ingen rosa ledartröja hägrar och Lance Armstrong faktiskt aldrig trampat en enda fuskig meter. Och med det i åtanke vore det ju då ännu dummare att utmana ödet i vinterväglag.
Vilket betyder att min cykel står översnöad och lite bortglömd. Slarvigt men sant. Några dubbdäck kommer den aldrig att förses med.

Det är hur som helst lätt att konstatera, att jag inte är ensam om att låta velocipeden stå orörd. Behöver bara titta ner över balkongräcket för att se de andra stackars vraken.
Fast när tisdagstemat är NER passar ju den utsikten precis!

Copyright Klimakteriehäxan 

14 kommentarer:

  1. Min finska kompis på Sveriges Radio cyklar i huvudstaden, i min ålder... Maken cyklar hela vintern, på vår ö...

    SvaraRadera
  2. P.S.
    själv gjorde jag 3 timmars Tour de France på spinningscykel, helt utan doping.

    SvaraRadera
  3. Tror inte det är åldersrelaterat, egentligen. Kör maken o kompisen dubbat???

    SvaraRadera
  4. Vilken läcker bild tog ett tag innan jag såg att det var cyklar:-)
    Bra bild till temat.

    SvaraRadera
  5. Haha gillar både din bild och din text.
    Om man cyklar i vinterväglag kan man komma ner på backen illa kvickt ;)

    SvaraRadera
  6. Ja,
    maken cyklar med dubbat på vintern,
    hur tanten i Stockholm gör, vet jag inte.

    SvaraRadera
  7. Anonym7:50 em

    Jag håller med dig om att andra cyklister utgör en stor risk i trafiken. Det är trivsammare att susa fram på en grusväg mitt i sommaren än att jaga fram på en cykelbana mitt i stan på vintern :-)

    SvaraRadera
  8. finns inget farligare än en grusväg

    SvaraRadera
  9. Det som göms i snö kommer fram i tö, så då hoppas jag du hittar din cykel igen och kan ge dig ut på fina cykelturer!

    SvaraRadera
  10. Rolig och läcker bild. Här i Lund får cyklarna aldrig vila. jag är alltid lika rädd när jag blir om körd av en cykel på vintern, de vinglar fram med livet som insats. För egen del ar jag min i källaren för vinteröfrvaring.

    SvaraRadera
  11. Jag skulle aldrig i livet ge mig ut och cykla i stockholm bland alla bussar och busar, inte ens på sommaren, den där trafiken skrämmer mig!
    Snygg tolkning på ner :)

    SvaraRadera
  12. En cool bild och många kloka tankar!

    SvaraRadera
  13. Anonym2:23 em

    Fyndig vinkel på tisdagstemat!
    Jag trodde det var träd/buske på fotot först.

    Den sortens cyklister du nämner har vi hundratals av här. Specialcharter till specialpris. Vädret är cykelvänligt året om - inga dubbdäcks behövs, men det vore fan så bra om dom slutade cykla tre i bredd och totalt skita i övrig trafik, trots att vi gärna vill passera och tutar för att göra oss hörda. Dom är minst populära i uppförsbackar på "cykelvänliga" småvägar där det
    vore livsfarligt att försöka köra om. Kilometer efter kilometer. Dom kan väl inte ALLA vara döva??!!
    Det här gäller alltså hela året, varje dag och platsar egentligen inte under rubriken för din blogg.
    En två-hjulig punka önskas alla cyklister som inte har acceptabel cykel-kutym!

    Kulsprutan

    Oj, så arg jag blev där :o)

    SvaraRadera
  14. Din fina bild tycker jag de tävlande cyklisterna i vintertrafiken ska kolla in. Håller med att många tror att de ska vinna något fint pris! Och de läskiga är att de verkar helt bortkopplade från världen där de ruschar fram.

    SvaraRadera