fredag, maj 19, 2017

Något att se fram emot?

Idag behövde man inte leta efter svaret till Annikas Bokbloggsjerka. Frågan lyder, i största enkelhet:
Vad läser du just nu?
Lustigt nog lyder veckans Helgfråga från Mia exakt likadant. Fast hon vill också veta vilken månad som är "sämsta läsmånaden".

Jo just i går kväll läste jag de första sidorna i en pocket jag trots alla föresatser inte kunde låta bli att köpa när jag knallade runt på stan i går: "Berättelse om ett äktenskap", prisad roman av norrmannen Geir Gulliksen.

Allt jag visste om den var att den fått fina recensioner och av baksidestexten fattade man direkt att det är en relationshistoria sedd ur ett manligt perspektiv.
Så öppnar jag den för min "godnattsaga" och möts av ett citat ur DN: "... en kavalkad av anmärkningsvärt härliga samlag".

Jojo. Något att se fram emot? Fast på de första sexton sidorna är vi ännu inte ens inne på förspelet. Får avvakta lite innan jag kan bilda mig en egen uppfattning.

Det där med en dålig månad för 
bokkonsumtion då? Svårt att sätta fingret på. Sommaren är lästid för mig, gärna utomhus förstås. Och på vintern kan man behöva kura ihop sig i soffan med en god bok. Tror att jag väljer maj. Inte tillräckligt varmt där ute, men ändå ljust och knoppande grönska som kan konkurrera med den bästa av böcker.

Copyright Klimakteriehäxan

19 kommentarer:

  1. jag har lite svårt för andras äktenskap - men älskar att se Gift vid första ögonkastet :)

    SvaraRadera
  2. (läser du aldrig min blogg:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2017/03/aventyrliga-hjartan-av-jakob-sverker.html

    SvaraRadera
  3. Jo jag kollar din blogg i princip varje dag! Men minns inte allt ...

    SvaraRadera
  4. Iår har vi haft så dålig vår så april och maj har jag haft rätt bra med lästid även om man försöker hinna med så mycket annat!! Alla vår/sommar projekt som ska dras i gång vill man ju också hinna med :)

    SvaraRadera
  5. Jag läser nog rätt jämt året runt! Trevlig helg :)

    SvaraRadera
  6. På sommaren brukar jag ofta läsa lite mer än resten av året, fast jag brukar inte tycka om att läsa utomhus. Jag brukar få mycket myggor och knott som vill hålla mig sällskap :)

    SvaraRadera
  7. så (som DN) skulle jag verkligen inte beskriva Berättelse om ett äktenskap. jag var lite skeptisk när jag började läsningen, men den var riktigt bra och jag skrev också några rader om den

    SvaraRadera
  8. Min läsning är nog i stort sett jämnt fördelad över året, men det blir små dippar när jag har semester :)

    SvaraRadera
  9. Jag läser också mer på semestern :-)

    SvaraRadera
  10. Berättelse om ett äktenskap köpte jag på mig tidigare i månaden.

    SvaraRadera
  11. Den har jag hört mycket bra om :)

    SvaraRadera
  12. Vet inte men jag tycker faktiskt att det där omslaget ser en aning kusligt ut :P

    SvaraRadera
  13. Har nog svårt att peka ut en speciell månad. Omständigheterna styr, och dom bryr sig inte ofta om vilken månad där är. ;)

    SvaraRadera
  14. Har också hört/läst mycket bra om Gullriksens bok, men det där med samlagskavalkad gör mig inte direkt supersugen på att läsa den ... Jag får avvakta och se vad du skriver om den! :)

    SvaraRadera
  15. Gullriksens bok är poppis på bibblan. Jag är inte själv så sugen på att läsa den, iaf inte nu, och det är ganska skönt med tanke på alla böcker som jag vill läsa och kort om tid.... ;)

    SvaraRadera
  16. Hm, det citatet ur DN gjorde mig skeptisk till att läsa den... får hålla utkik efter vad du skriver om den sedan. Jag hoppas på en bra lässommar och läshöst, särskilt augusti och september. Då kommer det många nya böcker som jag ser fram emot och då har allt kommit tillbaka i rutiner igen och det är inte heller perioder då halva släkten fyller år, som vissa andra månader på året.

    SvaraRadera
  17. Jag har dålig koll på när jag läser mer eller mindre, men sommaren brukar vara lästid för mig. Fast i år blir det skriva av ... jag kan ändå inte avhålla mig helt från att läsa. Behöver både avkoppling och inspiration.

    SvaraRadera
  18. Ja maj innehåller mycket annat.

    SvaraRadera
  19. Sämsta läsmånaden varierar för mig, beror helt på omständigheterna.

    SvaraRadera