Påskliljor i 30-talsstuk på ett litet kort får bli mina budbärare när jag önskar er gladast möjliga påsk, trots rådande nuläge. Året var 1940, pappa var 23 år och värnpliktig flottist på Oskar Fredriksborg strax utanför Vaxholm, en period han gärna berättade om under resten av sitt liv. Birgit, som skickade kortet, nämnde han dock aldrig vad jag kan minnas ...Notera portot: fem öre. För egen del har jag inte skickat ett endaste påskkort, det var nog ganska många år sen sist. Misstänker att inte så många andra heller har värnat om den gamla traditionen. Och det kan inte skyllas på att det i dag krävs elva kronors frankering.
Nu till en annan tradition: Eftersom det är torsdag är det också dags för Helgfrågan från Mia i Bokhörnan. I dag med den rakast tänkbara frågan: Vad läser du just nu?
Jo jag läser med öronen, vilket för närvarande funkar bättre än på papper. Och jag njuter! Boken? Inget mindre än "Kristin Lavransdotter" av Sigrid Undset. Det har gått tjugofem år sedan jag läste den för första gången, den är lysande även nu! En fantastisk kärleksroman som utspelar sig på 1300-talet. Det är radioföljetongens nästan trettio år gamla version, inläst av Ann Lundgren, jag hör. Just den här röstades av radiolyssnarna fram till en av de bästa genom tiderna. Bra val!
En bonusfråga också: Vad är ditt favoritgodis? Ack ja, tänk om jag kunde svara kort och koncist på den ... jag gillar alldeles för många sorter! Bjud mig på skumkycklingar, choklad, marsipan, jag har inte vett att tacka nej till nåt! Men i år jag har bara köpt godisbitar som ligger inslagna i papper eller i färdig påse.
Copyright Klimakteriehäxan

























