torsdag, juni 15, 2006

Sådant man kan ha på fötterna

Jag har ett par sandaler av den typ där sulan kallas fotbädd och märkesnamnet antyder någon sorts fothälsofrämjande effekt – ja, det står Birkenstock i dem, eller stod det förr i alla fall, nu är de så slitna att inget märke längre syns.
De där sandalerna har varit kanonsköna, och de har funkat som tofflor inomhus på vintern och överallt på sommaren.
Men jag skulle behöva ett par nya.
Och vi lever ju i bling-bling-tider.

Därför reagerade jag lite extra när jag såg en för mig alldeles ny variant på Birkenstock. ”Styled by Heidi Klum” stod det på en skylt i fönstret.
Det var bara det att det sa mig ingenting först, jag fick tänka till ordentligt.
Jovisst, tysk supermodell i bad- och underklädesbranschen, med ett finger i designsvängen och en och annan lättklädd filmroll på sitt cv.

Nu har hon alltså lierat sig med Birkenstock och deras gamla sandalmodell finns i lyxupplaga, full av glitter i olika färger.
Jo men det kan väl vara uppiggande?
Då kommer vi till den enkla, men nödvändiga, prisfrågan.
Vad kostar dessa glittrande fotuppiggningsmedel?
Håll i er, kör ner tårna i backen, stå stadigt.
2 600 kronor. Och, lägger expediten till, det är billigt, vi borde ta 3 000 för dem. Fast en enklare, mindre påkostad modell kostar ”bara” 1800.

Jag googlar Heidi Klum.
Hon är 177 cm lång, väger 54 kilo, och hennes mått är 86,5 – 61 – 86,5. I kläder har hon storlek 34 till 36.
Hennes skostorlek är 42.
Det är med andra ord inte bara sandalerna som skiljer oss åt.
Men jag har i alla fall mindre fötter.
Och mycket billigare skor.

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Jag har också kollat in dem... och backat!

    SvaraRadera
  2. Anonym11:14 em

    Försök med Sc(h)olls sandaler, de som rekommenderades för sjuksystrar etc för evigheter sedan, när jag vikarierade inom sjukvården. De är numera anpassade till trenderna, är fortfarande funktionella, men med jättebra design och hyfsade priser.

    SvaraRadera
  3. Anonym11:19 em

    Heidi Klum har oäktenskapliga barn.
    Usch!
    Men om sandalerna är bra - kör på! Fast fan tror att det är hon själv som designat.

    SvaraRadera
  4. Anonym11:55 em

    ...fast blommiga stövlar ...hur mycket kostade dom?
    Jag är avundsjuk!

    SvaraRadera
  5. Här sitter jag i min gamla Birkenstock och det går bra ett tag till. Fast jag har ett par nya Scholls också! Dock måste jag säga att det där med Heidi Klums eventuella ungar vet jag inte vad det har med skor att göra?!?

    SvaraRadera