söndag, juni 04, 2006

Konsten att låna med öronen

Tjuvlyssnat.se har seglat upp som en het favorit på nätet.
Med all rätt, siten bjuder på både fnys och fniss och gapskratt.
Men jag känner att det finns en bortglömd äras-som-äras-bör-person i sammanhanget.

Nog för att författare och andra i evigheter använt sig av uppsnappade repliker utan att precis ange källan, men när Cornelia Waldersten publicerade sitt examensarbete på Beckmans designlinje som en liten bok, ”Bokstavligt talat: Samtal i stan” för två år sedan kändes den nyskapande.

I den finns sådana pärlor som det här replikskiftet:
-Jag känner mig så ensam.
-Fast jag är ju här.
-Fast du är ju också ensam.

Och ett exempel till:
-Titta, här kommer Jesus!
-Ja fan, det är ju han!
-Det trodde jag aldrig.

Kanske går inte boken att köpa längre – böcker har ju så beklagligt kort livstid numera - men nog bör den gå att få tag i via bibliotek.
Då kan man också njuta av de fyndiga illustrationerna – de kan beskrivas som hopknycklade kartbilder som omvandlats till porträtt, till exempel.
Förresten har också Klimakteriehäxan tjuvlyssnat och snott – både på bussen och på bokmässan, så det så.

Copyright Klimakteriehäxan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar