måndag, oktober 27, 2008

Rosa tider

Det är mycket rosa just nu. Rosa kläder, rosa accessoarer, rosa prylar.
Cancerfondens bröstcancerkampanj pågår för fullt, de rosa banden säljs i var och varannan affär, som bidrag till fortsatt forskning kring den där eländiga sjukan som drabbar så många - och som vi andra, som klarat oss hittills, ständigt oroar oss för.

Målet är att nio av tio av de insjuknade ska bli friska igen. Alla går tyvärr inte att rädda, ofta på grund av sen upptäckt av tumören.
Nya siffror från Socialstyrelsen visar nu faktiskt att målet inte är så rysligt långt borta.

För tjugo år sedan överlevde i genomsnitt 78 procent, i dag ligger siffran mellan 85 och 89,2 procent vilket ger ett riksgenomsnitt på 87,4.
Det sämsta resultatet har man uppnått i Blekinge, det högsta i Stockholm.
Men för att den positiva utvecklingen ska fortsätta krävs förstås, att vi går på mammografi regelbundet, påpekar Cancerfonden (som också passar på att önska kvälls- och helgöppet för bröströntgen).

Och så är det förstås inte fel att vi fortsätter att köpa de där rosa sidenbanden.
Fast jag tycker att det blir lite fult när man klämt in den där lilla säkerhetsnålen i kragen eller på kappan.
Så jag kör en kombo: en rosa bandet-brosch (säljs på Guldfynd, flera modeller, ger också ett bidrag till fonden) med sidenbandet bakom.
Snyggt va?

Copyright Klimakteriehäxan
Källa: TT

8 kommentarer:

  1. Jättebra att du tar upp Rosa-bandet-kampanjen! Bara som en liten upplysning...även Bröstcancerföreningen säljer broscher av metall.Men också Rosa Bandet kasse, reflex och armband.
    Försäljningen sker genom lokalföreningarna och på vissa Mammografiavdelningar.
    Här finns en länk så att man kan se de olika produkterna:
    http://www.bro.org.se/bestall_produkt.php.

    SvaraRadera
  2. Anonym7:02 em

    Så sant, den där säkerhetsnålen stör. Ditt sätt var bra.

    Själv har jag köpt både disktrasor, skurhink och golvmopp... plus lite annat smått och gott... i rosa. Så några kronor har jag nog skänkt.

    SvaraRadera
  3. Anonym7:12 em

    Ska köpa ett band jag också trots att jag inte gillar rosa. Ytterligare en av mina kollegor har nyligen fått sjukdomen. Hon är den femte på min skola - som tur är har alla blivit friska igen.

    SvaraRadera
  4. Jorå... Bloggis är ute på nätet - men har varit i Sthlm hela dagen... träffade Londongirl som allra hastigt i farten.

    Nu stundar ett styck lov... men först ska jag vårda halsen och ladda, kunde inte låta bli att tacka ja till ett litet uppträdande i morgon på en PRO-förening som ringde akut för några dagar sen.

    SvaraRadera
  5. Kände mej tvungaen att inhandla en rosa skurhink..
    Kanske blir städningen roligare :)

    SvaraRadera
  6. Anonym9:26 em

    5 kr gick till cancerfonden

    SvaraRadera
  7. Jättesnyggt att göra sådär! Mitt bidrag till årets kampanj har varit den rosa skurhinken med tillhörande skurkäpp och rosa disktrasor. Man måste ju ha nya städgrejer när man flyttar till ny lägenhet...

    SvaraRadera
  8. Anonym8:33 fm

    Den var jättesnygg men jag föredrar att ha den aldeles ren och fin och istället gömma säkerhetsnålen bakom.
    Ha en bra dag idag!

    SvaraRadera