söndag, mars 01, 2009

Söndagsfrid


Han är väl söndagsfriden personifierad där han sitter alldeles ensam mitt ute på isen, mitt i Stockholm. Borren har han använt, tagit sig igenom den relativt tjocka isskorpan på Riddarfjärden så att det går att pimpla. Och så länge jag tittar är ingen fisk framme och stör friden, mannen sitter så gott som orörlig, marssolens strålar värmer till och med.

När jag kommer tillbaka från min vårvin-terpromenad hittar jag visserligen inga snödroppar - det skulle annars ha passat min sinnesstämning perfekt - men åtminstone tydliga tecken på liv i rabatten. Lökväxterna verkar ivriga att komma upp med blad och blommor i luften.

Men först måste kanske isarna rämna och vinterfiskarna tvingas in på land. Vilket på intet sätt är ett hot mot söndagsfriden. Det blir bara en annan söndag, en med riktig vår i luften.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Man (jag) blir nästan sugen på att sitta där på isen och dricka lite varm choklad när jag ser bilderna.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar den här årstiden... ljuset har kommit. Och snart!!!!

    Mot vår södervägg var det rena sommarvärmen idag - men ute på fälten var det is på stigen och is i vindarna. Men SOL!

    SvaraRadera
  3. Kontemplation på hög nivå...

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder! Jag är så glad att ljuset äntligen har kommit tillbaka. Visst känns det som vår trots kylan och snö i parker och på isar?

    Så du kunde inte låta bli NK's bokrea? ;-)

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder! Men än är det långt till vår säger mor..

    SvaraRadera