söndag, februari 07, 2010

Pippi på fåglar 34

Jag tror att det är en duva, en fredsbringare. En fågel som vågar sig ut utan tanke på rådande konflikter, utan att bry sig om väder, vind eller årstid.

Men det skulle också kunna vara modellen till ett par solglasögon av lite djärvare stuk, med inbyggt nässkydd mot alltför stark strålning. Eller kan det vara en släkting till änglarna, om än tämligen avlägsen?
Nej, jag har bestämt att det är en fågel, om släkt med änglar må vara osagt.

Denna silverpippi kommer från Mexico, har jag för mig, och jag gillar den enkla formen.
För oss som väntar på våren, kvittret och flyttfågelsträcken är det i alla fall trevligt att ha en och annan pippi i gömmorna. Som den här, till exempel, fast någon fågelsång bjuder den förstås inte på. Jag får väl stå för sången själv:
”Glad såsom fågeln i morgonstunden
Hälsar jag våren i friska natur´n …”

Då hör jag en röst i mitt inre som säger:
”Dream on, baby, dream on.” Sedan lägger rösten hyggligt till, på svenska: “För drömma, det kan man ju alltid.”
Medan snödrivorna håller nejden i sitt kompakta grepp och varje steg kan bli ens sista - ja, det känns i alla fall så när man manövrerar sig fram mellan isfläckarna. I väntan på den vårliga fågelsången.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Hm... hade jag haft den där skulle jag ha kallat den ängel...

    SvaraRadera
  2. Vilket vackert smycke. Fågel eller ängel spelar ingen roll. Vackert är det ändå.

    SvaraRadera
  3. ...och jag som bara såg en ängel...och en vacker sådan...

    SvaraRadera
  4. Anonym12:31 em

    Jag instämmer. Ängel eller nära besläktad var första intrycket. Den är jättefin och ser ut att vara skön att ta i dessutom.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  5. Ja, ängel är nog det som först dyker upp i mitt huvud också. men har du bestämt det så är det en fågel:) Och visst längtar jag också efter vårkvittret...extra mycket idag när snöyran härjar utanför fönstret...igen! Hur mycket snö kan det komma egentligen?

    SvaraRadera
  6. Men hör ni - om det är en ängel, så har den ju näbb?!?
    Hur som helst är det trevligt att fler än jag gillar den!

    SvaraRadera
  7. Anonym1:37 em

    Och rosor har taggar....
    Rhinoplasteri kanske?

    Lenas syster

    SvaraRadera
  8. Var är näbben?

    Och förresten, finns det näbbgäddor finns det säkert näbbänglar.

    SvaraRadera