lördag, februari 20, 2010

Lyda eller inte lyda, det är frågan

Förmodligen bor det en liten revolutionär inom oss alla. Säkert är den olika stor, olika stark, har olika inriktning. Men med högsta sannolikhet finns den där.
Det är den där revolutionären som ibland blir tvärtrött på att bo i en präktig svensk, en sådan som alltid lyder, som alltid gör som det står på skylten, och i vredesmod bryter mot en otroligt hårt cementerad regel.

Kanske får den dittills osynlige revolutionären någon att bara snedda över en gräsmatta. Kanske kastar man saker där saker aldrig bör kastas. Kanske säger man några ord som normalt sett aldrig borde uttalas.
Någon stor och genomgripande revolution blir det sällan som resultat, få politiska revolter som sätter spår i världshistorien eller nya beteendemönster som på kort tid blir normgivande världen över.

Men det allra säkraste sättet att väcka den där gynnaren vi har inombords, det är att slänga fram ett aldrig så futtigt ”man måste ju”, ”gör nu så här” eller ”det fattar du väl att” eller varför inte ett ”det är ju fullständigt solklart, det borde väl till och med du begripa?”. Provokationen sätter fart på den slumrande upprorsmakaren: ”jag ska minsann visa …” och sen går det som det går. Ibland blir det krig, ibland blir det i princip ingenting, utan alltihop faller i blixtsnabb glömska – och det senare är naturligtvis att föredra.

Fast nog är det så att man kan tröttna på förhållningsregler som framstår som fullständigt överflödiga och självklara. Nog kan man känna den lille revoltören börja röra på sig. Nog får man lite väl mycket skrivet på näsan ibland. Nog vill vi väl allra helst veta bäst själva.

Så inträffar plötsligt en dag som denna.
En dag när man utan minsta tvekan raskt fogar sig, gör som man blir tillsagd, lyder blint. Och det känns bara bra, alldeles utmärkt, faktiskt. Rent av finns där ett stänk av tacksamhet, i kombination med en ursäkt: Nu gör jag som jag blir tillsagd, skyll inte på mig!

Vems order är det då som utfärdats i dag?
Jo, den kommer från SMHI.
Och den lyder:
”Ni som inte måste ut i dag bör stanna inne på grund av snö(o)vädret.”
Här sitter jag och lyder. Min lille revolutionär där inne är alldeles tyst och nöjd. För inte ens en sådan vill sticka ut näsan just nu.

Copyright Klimakteriehäxan

Mycket mer att inhämta om helgens väder finns exempelvis här, här och här i SvD och här och här i DN.
UPPDATERING: Det går från illa till värre. Läs här!

4 kommentarer:

  1. Anonym12:31 em

    Hoppas du har Toblerone hemma :o)

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  2. Ja...suck! Vi måste ut i det här vädret idag. Tyvärr med bil och allt....men vi får väl ta det lugnt och hoppas att vi kommer fram och tillbaka igen.

    SvaraRadera
  3. det finns ju många galningar, som inte kan anpassa sin körning efter vädret..

    P.S.
    Hoppas sonen hittar ett tåg som tar honom hemD

    SvaraRadera
  4. Jag önskar jag kunde ha följt uppmaningen men icke. Lydig traskade jag till jobbet inpackad i lager på lager av kläder. Fast inom svor jag i alla fall. Alltid en liten protest.

    SvaraRadera