onsdag, februari 17, 2010

Utan bakelsesmälla

Fettisdagen kom. Och gick. Utan att jag klämde i mig ens en halv semla. Vilket betyder att jag inte heller har någon bakelsesmälla att vårda i dag, utan i stället ett ovanligt gott samvete. Lite oväntat, speciellt om man betänker att vi har ett av Stockholms mest hyllade semmelkondis i vårt omedelbara grannskap.

Konditori Bananza börjar baka sina fastlagsbullar kort efter nyår. Och försäljningen verkar gå bra redan från start, men just den här veckan är det väl säsongens toppnotering – speciellt sedan just deras modell av semla än en gång blivit ”bäst i test” i en av de stora morgontidningarna. Just i går lär de ha langat ungefär 8 000 semlor över disken.

Första gången det hände begrep vi ingenting, vi som satt på morgonbussen, just hade svalt frukosten och kände smaken av nyborstade tänder utan minsta tanke på sötebröd. En kö ringlade sig ut från fiket, runt ett hörn och en bit in på nästa gata. Jo, det var årets semmeltest som delat ut full poäng för väl avvägd kardemummasmak, perfekt mandelmassa och lagom vispad grädde i superb förening.

Den där sortens berömmelse betyder också, att vi som bor som allra närmast ofta kommer för sent för de där läckerheterna, eftersom folk tar stora omvägar och bevisligen gärna köar för att få smaka det bästa som går att hitta i semmelväg (om man litar på en smakpanel, förstås, och inte föredrar att själv avgöra vad som är godast, men det blir lite komplicerat och dyrt om man ska testa sisådär tio olika modeller i rask takt …). De tar slut, ibland redan vid lunchtid.

Men för ett litet bageri kan det bli knepigt. Ett annat Söder-fik som gör allt sitt eget bröd placerade sig också högt ett år när semlorna provsmakades. Anstormningen blev häftigare än konditorn klarade, så sedan dess har ägaren hejdat alla försök till professionell granskning. Stammisarna får sina bullar, produktionstakten är rimlig och alla är nöjda!

Just till årets fettisdag dök dock en alldeles ny konkurrent upp på semmel-marknaden. Och då tänker jag inte på utbudet av wiener- och karlsbadersemlor eller andra konstiga nyskapade kaloribomber.
Nej, det var McDonalds som behagade skämta och annonserade om sin egen semla, för bara 18 kronor – på kondis kostar de ofta 30 i år.
Den som valde 18-kronorsvarianten fick en dubbel cheeseburgare. Och förmodligen ungefär lika många kalorier, i alla fall om det blev pommes frites till ”semlan”.
Men just den modellen ingick nog inte i något test.

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Anonym2:02 em

    Fett-tisdag skulle det bli för mig om jag skulle kunna få tag på semlor. Den här tiden på året får din blogg mig alltid att längta efter bakverken.

    Jag har undrat några dagar när semlan skulle komma på tapeten hos Häxan. Temat brukar återkomma, om man säjer som så :o)

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  2. Inga nymodigheter här inte,
    delade en semla med maken, ½ var.
    Men så har jag skottat snö flitigt..

    SvaraRadera
  3. P.S.
    På kondis på Hisingen kostar goda semlor 20-22 kr.

    SvaraRadera
  4. Kulsprutan - jag och Ture Sventon har åtminstone en gemensam nämnare!
    Hannele - har man skottat snö kan man nog unna sig en hel semla! särskilt om de "bara" kostar en tjuga!

    SvaraRadera