söndag, maj 22, 2011

Ö som i Österrike

Det heter ju att man aldrig blir för gammal för att lära sig nya saker. Turligt nog verkar det kunna stämma. Och ofta tror jag att det hänger ihop med uppmärksamhet. Hur många gånger har det inte hänt mig att jag passerar ett kvarter jag åkt förbi hur frekvent som helst – och så, plötsligt, ser jag något nytt. Ett hus, en affär, en skylt, ett konstverk. Men hallå, när kom det där dit?

Så gott som ofelbart är svaret från omgivningen att det där, vad det nu är, har funnits på exakt samma ställe de senaste decennierna/åren eller åtminstone månaderna/veckorna. Fast jag har aldrig lyckats se, aldrig lagt märke till, aldrig brytt mig. Förrän nu – och då är jag alltså helt fel ute.

Härom sistens gick jag in på Systembolaget, eftersom väderleken påbjöd vitt vin, att drickas kallt, i sommartider, till sommarmat. Skulle köpa något österrikiskt, eftersom mig närstående vinkunskapare menar att det är säkrast tänkbara kort just när det gäller vitt.

Jag strövade mellan hyllorna bågnande under alla flaskor. Sydafrika, Australien, Chile, Frankrike, Argentina, Spanien – flaggorna satt prydligt på hyllkanterna och berättade om druvornas ursprung.
Varför hittade jag inte Österrike?
Är inte deras flagga röd och vit eller minns jag fel? Panorerade med blicken över buteljraderna utan framgång.

Tänkte just kapitulera inför övermakten och ta en chilenare (igen) när en av bolagets anställda kom förbi.
-Ursäkta, men var står österrikarna? Kan inte hitta!
Hon pekade, ner mot golvet en bit bort, sa:
-Där borta. Sist, förstås!

Sist. Eftersom Österrike börjar på Ö. Och jo då, jag kan alfabetet. Men hade aldrig, ALDRIG, reflekterat över att vinerna på Systembolaget står uppställa i bokstavsordning efter produktionsland. Hade uppenbarligen heller inte orkat böja tillräckligt på nacken.
Se där. Nu lärde jag mig något nytt. Igen. Vilken tur att man inte är för gammal för det!

Copyright Klimakteriehäxan

PS Blev rekommenderad Loimer Lenz Riesling (nr 96488) Vitt vin, torrt, friskt & fruktigt (enligt katalogen). Årgång 2009. Producent Weingut Fred Loimer, 79 kr - det var gott!

8 kommentarer:

  1. Anonym2:12 em

    Smart gjort, Syssan! Ibland ser man inte det logiska utan att det pekas ut. Hoppas vinet smakade gott.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  2. Anonym2:14 em

    Upptäcker just nu, litet för sent, i de små bokstäverna i den sista paragrafen att det gjorde det.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. Roligt att fler än jag gör samma upptäckt. Jag har ofta förundrats över när jag åker till Lkpg (har blivit många gånger!) att det överallt syns små hus som jag aldrig har sett.

    På vårt bolag står vinerna i prisklasser. Och jag brukar köpa det "lokala" vinet "S:t Anna"... god Riesling, minns inte vilket land, men vi har ju ett eget S:t Anna här vid kusten.

    SvaraRadera
  4. Tack för vintipset - själv tycker jag att det är svårt att hitta goda vita viner.

    SvaraRadera
  5. jag har aldrig fattat i vilken ordning, i "min" affär är de uppdelade efter pris...

    SvaraRadera
  6. Jag snor åt mig vintipset direkt! Om du gillar riesling så är tyska Deidesheimer Herrgottsacker inte så dumt heller, eller argentinska Argento (en chardonnay).

    SvaraRadera
  7. Grupperat efter pris, absolut - men inom varje prisklass efter land i bokstavsordning, så fattade jag det!
    Hoppas ni som tänker pröva samma sort också blir nöjda. Passade väldigt bra till färska svenska Smögen-räkor ...

    SvaraRadera