torsdag, maj 05, 2011

Tulpanfloden

Det är lite tidigare än i fjol. Men nu flyter den fram längs Ringvägen på Södermalm, den ljuvliga floden av tulpaner som slår ut ungefär samtidigt som tulpanbuntarna börjar lysa, inte med sina färger, utan med sin frånvaro i butikens blomsterhylla.

Den här floden har sin källa vid Skanstull, men endera är det vintern eller så är det andra slags vandaler som gjort att flodfåran glesnat i början av sitt lopp. Dessutom verkar inte solen komma åt blommorna där med riktigt full kraft än. Men längs gatan från Södersjukhuset mot Zinkensdamm står de tusentals lökväxterna nu och prunkar som små rödgula eldflammor. En syn som värmer en tulpanvän ända in i själen!

Precis nedanför sjukhuset har det dessutom blivit en tulpanäng, mest gula och vita blommor (bilden nedan). Tyvärr skämmer gatuarbeten synen, men vackert är det ändå.
Jag har sagt det förr, jag säger det igen: Ringvägens tulpaner är värda en omväg!

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. En hel rad frågor trängs i huvudet: 1) tar de upp lökarna varje år och gräver ner dem igen på hösten? Jag har iofs deltidsbott vid Skanstull i flera år men faktiskt aldrig noterat den saken.
    2) den där tulpanängen, vad är det för sorter på den? De flesta av våra trädgårdstulpaner (utom de botaniska tulpanerna, men dessa ser ju normalstora ut) blir ju till skillnad från narcisserna bara sämre och sämre för varje år.
    3) har det verkligen aldrig kommit några rådjur till Ringvägen mitt i knopptiden? Jag tycker det är rådjur precis överallt och där i närheten finns ju koloniträdgårdar och nästan naturlig natur i tämligen rikt mått.

    Ja, det är verkligen nåt särskilt med tulpaner. Jag har byggt en särskild rådjurssäker hörna i trädgården för att kunna ha några stycken någorlunda fredade.

    PÅ tal om nåt helt annat tittade jag på ditt program om "Den längsta ronden". Jätteintressant och bra, tack!

    SvaraRadera
  2. Miss Gillette:
    1. Nej de grävs inte upp, ligger kvar. Men i sista kvarteret mot Zinkensdamm har nog alla lökarna försvunnit p g a nån sorts arbeten med nedläggning av rör. Mitt hjärta grät! Sen får man anta att leden glesnar med åren, det verkar redan ha hänt med sträckan mellan Skanstull och Eriksdalshallen.
    2. Vet inte, tyvärr. Ser "vanliga" ut ...
    3. Det verkar inte så. Turligt nog! Dessutom har det sagts mig att både harar och rådjur undviker gula blommor - om det nu är sant?!
    4. Kul att du gillade programmet!
    Och Hannele: vi kan inte vara mer överens!

    SvaraRadera
  3. k-häxan: Inte hört detta om gula blommor, men däremot att växtätare vet att inte smaska på smörblommor eftersom såna är giftiga för dem. Men det har nog inte med färgen att göra.

    Kanske skyr hararna och klövråttorna (som vi kallar rådjuren här i huset, eller ska jag säga här i trädgården) gula blommor, men vad gäller tulpaner begriper jag inte hur de skulle veta att dessa blir just gula. De äter ju bara knopparna, aldrig de utslagna blommorna. Så man kan låta tulpanerna slå ut bakom ett mekaniskt skydd av nåt slag och sen avtäcka dem utan att löpa risken att bli av med dem.

    SvaraRadera
  4. Anonym11:15 fm

    Inte alls dumt att pryda storstaden med tulpaner!

    SvaraRadera
  5. Miss G: jag vet verkligen inte om det där med gula blommor är sant (annat än smörblommorna, då) - men vem vet, kanske LUKTAR gula blommor gult? :-D
    Maud: nä verkligen inte!

    SvaraRadera
  6. Åååå så fint! TACK för att du visar upp Ringvägens tulpaner igen! Och den där "ängen" med alla tulpaner i backen är ju också en underbar syn!

    Jag har också hört det där om gula blommor och rådjur....min syster som har ett torp med en massa växter och ofta besök av rådjur säger att de ratar alla gula.

    SvaraRadera