lördag, maj 14, 2011

Veckans fönster: Vad är egentligen en gardin?

Temat för bloggfotokedjan Veckans fönster är denna gång VALFRITT.

Valfritt är det också hur man använder sina fönster: med eller utan gardiner är en diskussion som vi ibland tvingas föra, vi som åtminstone periodvis och i vissa rum kör gardinlöst. Ett brott mot sedvänjan, men en vinst när det kommer till ljusinsläpp och utsikt.

Vad är då en gardin? Tja, den kan vara en färdigsydd längd i trendriktigt mönster från närmsta heminredningsbutik. Den kan vara en hemvävd familjeklenod. Den kan vara ett från början tänkt provisorium, med knappnålarna kvar i fållen, en nödlösning som på något obegripligt sätt blivit permanent. Man ska inte låta sig bli fastlåst vid några principer när det gäller gardiner, det hävdar jag bestämt.

För den som är lite djärvare kan också välja att sätta upp alla sina gamla blixtlås i fönsterkarmen. Kanske har de sprättats ur nötta plagg för att återanvändas, kanske har de bara aldrig kommit i bruk. Med lite pill, händig- och envishet kan de förvandlas till en alldeles unik och kul gardinkappa i helt egen design - som den på bilden. Tyvärr fotograferad i motljus, men ni får ändå en uppfattning om skapelsen. Och möjligen inspiration? Ligger där en bunt dragkedjor och dräller? Kanske passar de, om inte just i denna veckas fönster, så lite längre fram?

För svaret på frågan vad en gardin egentligen är, det är inte låst.
Det kan faktiskt vara blixtlås ...

Copyright Klimakteriehäxan

PS Om du klickar på bilden syns konstruktionen lite bättre!

13 kommentarer:

  1. Anonym4:52 em

    Kul idé - men njaaaej... jag nappar nog inte ...

    SvaraRadera
  2. Inte min tekopp riktigt men gardiner är inte ett måste, ljuset är viktigare! :)

    SvaraRadera
  3. Ja, gardiner eller inte. Jag som gammal textilkonstnär har förstås inga gardiner hemma, knappt några mattor heller fast jag designat och vävt massor tidigare. Så konstigt kan det vara. Jag föredrar framför allt allt ljus som kommer in från fönstren. Jag har bl a bott i ett gammalt jugendhus med fantastiska stora fönster och naturligtvis kan man inte förstöra dem med gardiner som kapar av de vackra fönstren. Ack nej!

    SvaraRadera
  4. Men oj det var ett nytt sätt för mig att återbruka blixtlås..njae jag har nog inte så många heller å andra sidan. Dessutom har jag inga gardiner för mina fönster.
    Ha en fortsatt skön helg.

    SvaraRadera
  5. Det är väl ok med blixtlås som gardiner. Vill man ha in mer ljus så är det ju bara att öppna dom! :-)
    PS: Vad jag förstår på din och Jan H:s tidigare kommentarer så är det knöligt att lägga in kommentarer på min sida. Jag har testat och visst känns det onödigt med att behöva ange land och visst är anti-spamverifikationen onödigt krånglig. Det är tyvärr inget jag direkt kan göra något åt. Hoppas det blir någon kommentar iaf ändå!

    SvaraRadera
  6. Lite krångligt att dra för de gardinerna - det blir mycket dragande *). Och nej, jag vill nog ha en annan sorts gardiner.

    Under min tid Italien tillverkade jag gardiner av en helt annan typ än jag tidigare stött på: I fönsterrutorna sätts metallstavar upp med spik både uppe och nere. På stavarna spänner man sedan upp tygbitarna i något vitt, tunt tyg. Gardinerna följer alltså med rutorna när de öppnas och det blir inte det minsta lilla gardinfladder i vinden.

    *) Jag brukar säga dragkedja till blixtlås.

    SvaraRadera
  7. Härligt kreativt! :)

    SvaraRadera
  8. Haha, jaa det kanske vore en idé?...mycket ljus får man ju in i alla fall, och det är viktigt tycker jag!

    SvaraRadera
  9. En riktigt annorlunda gardin och att återanvända är alltid kul. Fönster utan gardiner tycker jag kabn vara väldigt vackert!

    SvaraRadera
  10. Man tager vad man haver!
    Kanske inte så vackert men kreativt.
    Själv vill jag ha så lite gardin som möjligt, men i sovrummet vill jag ha möjlighet till mörker!

    SvaraRadera
  11. Hade gärna velat ta åt mig äran av det som jag tycker är en jättrolig idé, men det kan jag inte.
    Gillar Susannes poäng: jobbigt att dra för gardinen ....... :-D
    Och kanske är vi fler än jag tror, vi som vägrar gardiner?

    SvaraRadera
  12. Onekligen en av de mer originella gardin-varianterna.
    Och visst var det förvånande med Bloggers haveri. Men även jag är förvånad över att det inte hänt förr. Jag tycker det mesta fungerar problemfritt där.

    SvaraRadera
  13. Så häftigt!
    Själv har jag bara gardiner i ett fönster numera :)

    SvaraRadera