onsdag, september 28, 2011

Vill du ha Mina nya skor?

Den har kommit nu, den nya tidningen vars upphovspersoner rimligen iskallt kalkylerat med mig som tillskyndare och prenumerant.
Nog för att jag gillar skor. Och nog för att jag vet att jag är långt ifrån ensam om att gilla skor. Men skor är inte Livets Mening, även om de kan skänka guldkant åt de tristaste fötter, ända upp i de största storlekarna.

Skor måste vara sköna, den ståndpunkten kommer man till förr eller senare. Dessutom måste skor passa till den klädsel man valt. De ska dessutom tåla en hel del äventyr: regn, snö, sand, skogsstigar med rötter och stenar. Kravlistan är längre än så, för fotbeklädnaderna ska hålla fötterna lagom varma, fria från skavsår och ge tårna lagom utrymme. Samtidigt ska skorna ha det där lilla extra, jag skulle nästan vilja påstå att de ska vara lite sexiga. Och kom då inte och säg att en rågummisula aldrig kan bli sexig, för det kan den – allt beror på hur resten ser ut.

Det är inte lite vi kräver, det absolut sant. Dessutom är det enkelt att inse, att den som väljer att formge skor tar sig an en utmaning värd namnet. Lika logiskt är det att en skodesigner som lyckas får ett skimmer runt sitt firmamärke, ett skimmer som kan leva i decennier: Bruno Magli är ett sådant exempel. Jimmy Choo är ett sentida namn som också blivit legendariskt.

Andra lever på att plocka upp gamla skotrender och ge dem nytt liv. Jag minns mina underbara träskosandaler från Knulp, det måste ha varit 70-tal. I dag finns Hasbeens, som inte bara kopierat de där sandalerna utan dessutom låter tillverkare i Italien sätta bootsskaft på svenska träskobottnar, som sålunda förädlade går på ungefär 2500 spänn.

Det är helt enkelt så, att skor är lika viktiga i modebilden som vilket annat plagg som helst.
Men nu har väl ändå skornas vänner fått ett erbjudande som definitivt går att motstå: en helt ny tidning alltså, nästan bara om skor. ”Mina nya skor” heter den och för hugade spekulanter finns just nu ett hett extraerbjudande som ingår i lanseringspaketet. För 149 kronor får du fyra nummer av tidningen. Ja, och så present förstås, annat är ju inte att tänka. Du blir lyckliggjord inte enbart med de där magasinen, du får ett armband också. Och av förhandstitten att döma kommer du dessutom att bli informerad om hur många par skor 1/varje vettig människa bör ha 2/varje kändis med självaktning har.

Det ska bli intressant att se hur långlivad den där publikationen blir. Definitivt inte lika gammal som de där oförglömliga Ecco-stövlarna som jag använde i säkert tjugo vintrar, innan de bokstavligen föll av fötterna (mitt på Bromma flygplats, men det är en annan historia).

Nå, har jag slagit till på öppningserbjudandet? Inklusive bonusarmband?
Å nej, så lätt går det inte att få mig på kroken. Trots att jag älskar skor.
Men skicka med ett par Manolo Blahnik eller Christian Loubotin så kan vi kanske tala om saken. Annars åtminstone ett par klassiska Converse. I nödfall rejäla gympadojor.
Röda.

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Både min syster och min mor är såna. Som tur är har jag klarat mej någorlunda från den farsoten. Visst är det snyggt med snygga skor, och min man tycker säkert att jag har alldeles för många. Men det är inte så att bland det första jag gör när jag kommer till ett nytt ställe är att utforska skobutikerna. Mest troligt går jag inte alls in i någon sådan om jag inte behöver ett par skor.

    SvaraRadera
  2. Mina fötter är så himla petiga med sina omslag att skoköp är en fasa. Man vet ju inte om det blir vänner eller fiender.

    Såg publikationen och tänkte att jag äcklas av konsumtionismen.

    SvaraRadera
  3. Anonym1:52 em

    Åh, skor....hur många som helst tack.

    Kusprutan

    SvaraRadera