måndag, april 14, 2014

Ingen fjäder i hatten

Hur är det, upprätthåller du traditionen med fastlagsris?
Det är de sista skälvande dagarna för det just nu.Vi förväntas ha björkris inomhus, i vas, med fjädrar i glada färger i stället för löv. Tradition sedan tidigt 1900-tal. Kan också kallas för påskris, förstås, om man väntar till sista minuten.

Men nu visar det sig att även de där fjädrarna, som gör salutorgen så härligt färgglada innan naturen hunnit återta sommarkulörerna, de är inget man bara kan köpa och ta hem utan minsta eftertanke. Fjädrar kommer förstås från fåglar. Fast vilka fåglar, det funderar vi kanske inte så mycket över när vi går och betalar det där riset.

Jag har då inte gjort det, det ska erkännas. Så om nu detta med påskris är ännu en synd mot miljön och ett brott mot djurens rättigheter är det väl bara att skämmas. Inte vill jag att fjädrarna ska ryckas av en levande kalkon för några ynka dagars prakt i fastan. Någon annan användning av fjädrar har jag inte heller, har till exempel aldrig en i hatten ...

Samtidigt har jag, när jag tänker efter, inte köpt nya fjädrar på åratal, helt okänslig för eventuella modetrender vad beträffar färger, storlek och fluffighet. Och kan utan minsta problem lova att inte köpa några i framtiden heller.
Jag har ju inte haft fastlags/påskris inne sedan barnen var små och vi kombinerade fjädrarna med hemgjorda prydnader, av äggkartonger, flirtkulor och annat som förvandlades till kycklingar och påskkäringar.

Björkris, däremot, har jag gärna i en vas. Och när de små musöronen slår ut ligger alla, absolut alla, lösryckta fågelfjädrar i lä.

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Jag tar in andra kvistar, av blommande buskar, eftersom min pappa är pollen allergiker. I mina kvistar hänger jag små ägg.
    Men ute sätter jag upp samma blåa fjädrar i en buske år efter år efter år. Köper sällan nya.

    SvaraRadera
  2. eftersom jag fyller år p+ påsken då och då, pyntar jag extra ivrigt, även i trädgården. Påskägg i körsbärsträdet är fint!

    SvaraRadera
  3. Jag har satt fjädrar i den buske framför huset som ser ut som ett stort påskris. Men, fjädrarna bleks på två veckor så de får inte att spara.
    Tar de inte fjädrar när de slaktar? Så tog den drömmen slut....

    SvaraRadera
  4. Skönt! Då slipper jag att sätta fjädrar i mitt björkris - det är alltid lite pilligt och dessutom ha något bättre samvete.

    SvaraRadera
  5. Anonym2:12 em

    Jag minns hur roligt det var när mor påskrisdekorerade i vårt hem i S-tälje på 1950-talet. Endast gula fjädrar fanns hos oss på den tiden.
    Brun Höganäskruka i ett hörn av Stora Rummet.

    Synd om påskriset 2014 är så laddat - för det är underbart vackert att se fotona i din blogg med alla dessa underbara färger. Jag ser Hötorget i Stockholm framför mej. Kanske bäst att hålla sej till risreglerna ifall rispolisen är ute :)

    Kulsprutan




    SvaraRadera