onsdag, november 26, 2014

Novemberblom

Vi står inför första adventssöndagen. Det är rimligen att betrakta som en vinterhelg. Men somliga bryr sig verkligen inte om etiketterna!

Se bara på min Campanula som prunkar i balkonglådan! Har definitivt ingen koll på almanackan  eller struntar i varje fall fullständigt i konventionerna, de där som påbjuder vitmossa och konstgjord flugsvamp och en och annan amaryllis eller julstjärna.

Men vem har sagt att adventsblomman måste vara röd eller, undantagsvis, vit? Campanulans härliga blåa färg duger så otroligt bra! Gott om knoppar är det också, men deras framtid ser kanske inte så lovande ut ... Dock brukar den här växten övervintra i balkonglådorna. utan särskilda stödåtgärder. Vilken härlig trotjänare!

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Anonym1:43 em

    Grattis till tidsgalna blomster!
    Min julkaktus (skott taget från mormor i S-tälje för c:a 50 år sen) har heller ingen koll på almanackan och står just nu prunkande med blommor och feta knoppar och gör mig glad varje gång jag ser den.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  2. Kulsprutan - mina november/julkaktusar som brukar ha koll verkar svika i år. Inte en knopp så långt ögat når! Får väl köpa nya ... Njut av dina!

    SvaraRadera
  3. PS har en knopp i påskens gula gerbera, också i balkonglådan där den blommat hela sommaren - men den lilla stackaren lyckas inte slå ut. Man får vara glad och tacksam ändå!

    SvaraRadera
  4. campanula är min favorit ♥

    SvaraRadera