fredag, juli 10, 2015

Fredagsmys

Klart för räkfrossa. Brödet, osten och desserten ser ni dock inte.
Det fanns en tid när det var nästan regel: på fredag kväll åt man räkor med bröd, ost och vitt vin. Tror att jag talar om 70-tal, och främst gällde det nog bland de lite äldre.

Jag hade en period en kollega, manlig, som alltid men absolut på fredagar ville bevisa sin manlighet. Det gjorde han genom att komma inseglande efter lunch med en påse räkor, en nybakad baguette och en flaska vitt vin i en påse.

Han viftade glatt med sina inköp och berättade för vem som ville höra på om vilka fröjder som väntade bara arbetsveckan tog slut om några timmar ... vi ville väl egentligen inte lyssna alls, men det var svårt att undgå. Och att han väntade sig en romantisk afton med räkornas hjälp gick inte att betvivla, lika lite som man ifrågasatte hans entusiasm för de där rosa kräftdjuren.

Vi är väl många som delar den, inte sant? Färska räkor, de må vara fångade av båtar från svenska Smögen eller ha kommit in från norskt vatten, men goda är de. Kombinationen med bröd och vitt vin klagar jag inte heller på, även om jag helst vill komplettera med grönsaker (avocado!) och en eller flera goda ostar.

Räkfrossa är kalas, så enkelt kan det vara! Minimalt köksarbete krävs. Viktigast av allt är att göra sig av med skalen på direkten, annars får man ångra sig.
Och så här års kan fredagsmys med färska svenska räkor med lite tur dukas upp på balkongen. Riktigt härligt!
God fredag på er!

Copyright Klimakteriehäxan 

PS  Hoppsan, hörde jag hur någon tänkte högt? Något om rökta räkor? Nej nej nej! Rök inte mina räkor, det har jag sagt till om för länge sedan! Den texten, även den fredagsinspirerad, finns ju här!

7 kommentarer:

  1. ostomaner är vi oftast numera, en halv flaska vin kan plockas fram även en måndagkväll, för att fira ny arbetsvecka!

    SvaraRadera
  2. P.S.
    Sedan förra helgen kan en av sönerna ta sin lilla segelbåt och hälsa på storebror på en annan ö.

    SvaraRadera
  3. inseglande tar vi bokstavligt här :)

    SvaraRadera
  4. Härligt med egen segelbåt! (Fast det mest praktiska, det är att vara kompis med en båtägare.... :-D)

    SvaraRadera
  5. det är precis vad jag är! Kompis med en segelbåtsägare. Och maten fixar sönerna också :) på var sin ö.

    SvaraRadera
  6. Vi sparar räkorna till lördagskvällen eller söndagsd:o. Ikväll blir det lördagsräkor, vin, kex och ost. Helt vrålslappa efter en dag på havet. Min man kan visserligen segla, uppfödd med båt som han är, men han älskar fart och motorer mer, och dessutom kommer vi snabbare längre ut i havsbandet. Jag tycker segelbåt verkar mer rogivande.

    SvaraRadera
  7. Anonym11:34 fm

    Gillar att du använder kakfatet (för det är det väl?) till grönsakerna!!!

    SvaraRadera