måndag, oktober 10, 2016

Höstshopping

Det är bråttom nu.
Bråttom om man ska förnya höstgarderoben. Kort säsong, troligen, innan vintern slår till. Detaljhandeln kämpar. Omsättningen har varit lite lägre än man önskar. Sensommaren var för varm och solig.

Men en shopping-gren verkar fortsätta att växa: postorder, eller som det kanske numera ska heta: e-handel. I Sverige började det 1879, i liten skala (förstås). Då kunde man köpa visitkort som skickades med posten. I dag kan man köpa nästan vad som helst och få det hemfraktat - möbler, skor, kosmetika, verktyg, gardiner. Och så, vanligast, kläder (36 procent av alla inköp).

En nyhet för senare år är att man nu också handlar via mobilen, nu görs ett av fyra inköp den vägen. Hela 67 procent av svenskarna gjorde postorderköp under andra kvartalet 2016. De flesta av nätshopparna är under 50 år, vilket man kanske inte tror ...?

Inte ska man heller tro att det som förr var en nödvändighet för folk på landet, med långt till butiker, är kvar i den nischen. I dag handlar många (stor)stadsbor också på nätet, slipper köa och kan hämta sina inköp nära bostaden.

Nästan 60 miljarder tror man att omsättningen för svensk e-handel blir i år. Enligt den nya e-barometern, som tas fram i samarbete med Posten och HUI (Handelns utredningsinstitut) är den senaste uppgången 18 procent (andra kvartalet 2016). I sektorn skor och kläder är uppgången dock i särklass minst, bara 6 procent.

Det hänger förstås inte enbart på vädret. Det handlar också om hur duktiga postorderfirmorna är på att locka oss att slå till, beställa, betala för att få något nytt i klädhyllan. De är väldigt olika skickliga på det! Bläddrar just i en liten katalog från en tämligen okänd avsändare, förvisso med den klassiska postorderadressen Borås.

För min del blir det inte ett enda beställt plagg från den här leverantören. Det är något med språket som får mina taggar att fällas ut. Hela tiden är de korta presentations/säljtexterna tryfferade med adjektiv, ord som jag inte vill få mig skrivna på näsan utan vill tänka själv: vacker! underbar! härlig modell! exklusiv! mysig! lyxigt utförande! moderiktig! fin! snygg! klädsam!

Sedan återstår det för mig att hitta svaret på en av e-handelns för mig fullständigt obegripliga gåtor: hur kan någon våga köpa skor utan att prova dem? Ens om det är en kopia av en modell man redan knallat runt i? Ens om det står bekväm! fotriktig! snygg! underbar! i säljtexten?

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Jag har köpt skor! Dvs jag hittade ett par dyra Vagabondskor i butik som jag provade, gick hem och funderade och hittade billigare på nätet. De är jättebra! Och t ex på Zalando osv så kostar det inget för kunden att skicka tillbaka.

    SvaraRadera
  2. själv köpte jag mina Icebugs på nätet, perfekta! Vet inte om vanliga skoaffärer säljer dem... tänker låta sonen hjälpa mej att även köpa terrängskor, såna att jag kan springa på mitt berg och annanstans utan att halka på typ blöt mossa.

    Kläder har vi korta tjocka tanter svårt med... träningskläder, helt omöjligt! Behåller mina gamla som funkar - det har hänt något med storlekar, alla är väl inte långa jättar?!

    SvaraRadera
  3. (ni har Skriv Ut-märke på NEWS55 - det är väl inte att uppmuntra spara papper?!?)

    SvaraRadera
  4. Emma - grattis, bra skor är guld värda!
    Hannele - alla är inte långa jättar, du får leta! Och om News55: jag har inget inflytande alls över det ... men visst printas det för mycket både här och där!

    SvaraRadera
  5. Jag näthandlar allt från mat till kläder och detta pga att jag har börjat prioritera min fritid. Skor köper jag i butik, för det vågar jag inte handla på nätet.
    Ha en trevlig tisdag

    SvaraRadera
  6. Susanne - om man vill stå på god fot med sina fötter handlar man dojor i butik, vi är 100% överens! Trevlig tisdag sj'lv!

    SvaraRadera