måndag, oktober 31, 2016

Smaklig måltid mitt i stan

Det är dags för lite reklam på denna reklamfria blogg! Alltså gratisreklam!
Men jag tycker att ni förtjänar att få veta att Stockholm har ett nytt matställe som jag föll pladask för. Lunchade på Rolf de Marés Bistro på Drottninggatan i dag och såg plustecknen rada upp sig framför mig på ett tämligen ovanligt sätt.

Stället ligger centralt. Man hör vad man tänker trots att det är mycket folk i lokalen. Snygga möbler: små marmorbord, runt bord i trä, för större sällskap, med jättefina stolar. Levande ljus på alla bord. Fräsch och god sallad framför näsan direkt när gästen satt sig, bröd också. Bestick tar man själv ur "väska" i kul design. Vatten i snygg glasflaska. Trevlig personal.

Och maten då? Jo förstår ni, ställets fisk- och skaldjurs-gryta var EXAKT som jag vill ha den: frikostigt med fiskbitar, musslor, räkor och grönsaker i en saffransgul lagom kryddig och gräddig (men inte alltför gräddig) sås. Maffig aioli serverad vid sidan av. Väninnan höjde caesarsalladen med kyckling till skyarna och den såg verkligen fräsch ut, med ganska mycket kyckling.

Prisnivån, undrar ni nu naturligtvis. Fisk- och skaldjursgrytan gick på 128 kronor, värd varenda en av dem. Caesarsalladen några kronor billigare. Tilläggas ska att jag inte har koll på middagsmenyn, men jag har för avsikt att utforska den också inom en inte särskilt avlägsen framtid.
Bistron ligger ihop med Dansmuseet och den hugade kan se museets fasta samlingar gratis efter maten om det skulle intressera.

Smaklig måltid! Vem vet, vi kanske ses?

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Anonym1:30 em

    Tack för tipset!
    Anna-Lena

    SvaraRadera
  2. Verkar spännande. Inte särskilt dyrt heller.
    Ingrid

    SvaraRadera