fredag, augusti 18, 2023

I fantasins kvarter

Fredag igen. Veckorna rullar på, jag tycker inte att jag får något gjort trots att jag borde. Har jag fått sämre fantasi eller vad är det fråga om? Elisa Matilda väcker den tanken i dag, med sina nya fredagsfrågor:

  1. Finns det någon fiktiv värld du gärna hade besökt? Nja, jag tänker snarare att det hade varit intressant med ett litet snabbt besök i "den riktiga" forntiden. Tänker mig en stadsvandring i Per Anders Fogelströms fattiga kvarter på Söder. Eller ett av de omtalade kalasen på Mårbacka när Selma Lagerlöfs pappa fyllde år.
  2. Är du bra på att komma på idéer? Ja, jag brukar faktiskt kunna komma på en hel del. Åtminstone var det så när jag jobbade!
  3. Är du en drömmare eller realist? Mer realist tror jag. Har fått etiketten "pragmatiker" mer än en gång, utan att protestera.
  4. Vad fantiserar du om? Väldigt lite som jag vill avslöja, ingenting rent av ...
  5. Om du fick önska, vad skulle finnas i världen som saknas idag? Behöver man ens skriva ut de fyra bokstäverna? F-R-E-D.
Copyright Klimakteriehäxan

17 kommentarer:

  1. Stadsvandringar är trevligt, Göteborg ordnar många olika teman.... En pragmatiker och hårklyvare är kanske släkt....? Fred är väl ett icke-svar, ingen tycker ju tvärtom... utom en galning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis tycker alla som jag: att fred saknas. Men ibland får man slå in en öppen dörr!

      Radera
  2. Jag skulle vilja besöka Faraonernas tid, dvs gamla Egypten, det tror jag vore väldigt mycket mer "spännande" än en fiktiv värld ;-) Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemma hos Farao låter definitivt spännande!

      Radera
  3. Per Anders Fogelströms kvarter har ju Ditte skrivit om många gånger.
    Precis som du är jag realist. En drömmare har jag aldrig varit. Alldeles för flummigt för min smak.
    Skrattade gott åt ditt svar till fyran - hahaha:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag menade förstås att jag skulle ha velat vandra runt där samtidigt som hans romanfigurer gjorde det. Bodde flera år på Södermannagatan, bara kvarter bort, så den nutida versionen är jag tämligen välbekant med.

      Radera
  4. Här i stan ordnas det med ganska så mycket faktiskt. Kruxet är bara för min del att jag pga olika orsaker har haft/har svårt att delta. Men utbud finns.
    Jag har upplevt så mycket så allt jag önskar är att få må bra, utvecklas och drömmen om FRED, den har nog funnits i århundraden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med det utbudet kanske behovet av egna idéer och initiativ minskar??? medan vissa drömmar lever för evigt. Som den om freden.

      Radera
  5. Jag är tydligen inte den enda som vill resa i tiden. Både du och någon mer har samma tankar. Alla spännande epoker man läser om o ser filmer om, visst vill man hälsa på! Freden den freden var ska vi hitta den tro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Star Wars och sånt är inget som lockar mig alls, men en resa i tiden skulle tilltala alla mina sinnen. Men till månen vill jag inte, inte ner till Titanic heller!

      Radera
  6. Jag tänkte som du på vad jag fantiserar om, skrev först Det har du inte med att göra...
    Jag gillar ditt svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi drömmer vidare eller hur?! Om nåt går i uppfyllelse kan vi ju välja att blogga om det då!

      Radera
  7. Nej, Star wars och Sagan om ringen, är inga filmer för mej, men en stadsvandring i P-A Fogelströms spår vore kul. Och Fred i världen...vilken dröm det vore!!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är också sval till Star wars etc. Fast eftersom jag inte sett filmerna vet jag ju inte vad jag skulle tycka om jag verkligen såg dem ... men det känns som att det inte är min grej det allra minsta.

      Radera
  8. Star Wars har jag inte sett, men jag känner att det nästan hör till allmänbildningen så en vacker dag kanske... ja, fred i världen vore verkligen något att drömma och fantisera om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där finns en lucka i min allmänbildning, bara att erkänna. Och jag misstänker att den inte kommer att bli tilltäppt ...

      Radera
  9. Ja ens hemligheter vill man ju ogärna berättar.

    SvaraRadera