En av mina bästa väninnor kallar mig då och då för Rea-Lisa. Och jag vet förstås varför: vi är båda roade av shopping och älskar att göra "kap". Halva reapriset tycker vi allra bäst om!
Det har varit den tiden på året nu. För även om reorna
– som numera allt oftare kallas "sale" även i svenska butiker
– dyker upp lite då och då så kulminerar väl ändå alltihop i januari och februari.
Kläder är kul, att ta på sig något som får en att känna sig snygg är bra för både kropp och själ. Så visst kom jag hem med några halva-reapriset-saker som jag villhövde (ett sådant praktiskt ord!).
 |
| Visst ser ni bron? |
Vilket betyder att jag också, helt på köpet och utan minsta ansträngning, fått två nya bokmärken. Det ena från svensk-danska Pont Neuf, vars logga med bro jag verkligen gillar. Och det andra heldanskt, från Ilse Jacobsen, en 60-årig dam som började sin karriär redan 1993 med sin första butik.
År 2000 bröt hon ny mark genom att lansera sina gummistövlar och sedan har rörelsen bara växt för att numera omfatta blommor, regnkläder, skor, spa-artiklar och skönhetsmedel
–förutom "vanliga" kläder alltså. Hennes man är VD, en dotter jobbar också i företaget. Ilse själv är tv-kändis, eftersom hon varit ett av "affärslejonen" i DR:s "Lejonkulan"
(Løvens Hule), en version av "Dragon´s Den", "Draknästet" när svensk tv gjorde serien.
Visst är det lite kul att få "kött på benen" på de här modeskaparna vars produkter vi ser på otaliga bilder i olika medier? De är ganska många, kvinnorna som imponerar i modebranschen.
I en och samma kropp och hjärna ryms ofta både känsla för design, företagaranda, miljötänk och säkerhet kring hur dagens tjejer vill se ut, samtidigt som deras kläder är både lättskötta och "rätt" på alla sätt.
I Sverige finns Gudrun Sjödén, vi hade tills nyligen Gunilla Pontén och saknar fortfarande Katja of Sweden. Ida Sjöstedt är stor inte minst när det gäller brudklänningar. Linda Ralston gör kläder som passar många kroppar. Carin Westers eget märke säljs (fast inte särskilt bra tror jag) på alla Åhléns-varuhus. Camilla Thulin vet att accentuera kvinnliga former, Ann-Sofie Back är tuffare i stilen. Carin Rodebjer är också ett geni som gör fantastiska kläder.
Så där kan man fortsätta, för de här modeskaparna märks. Med rätta.
Men man måste ju inte ha en svenskdesignad garderob, eller hur? Alltså valde jag danskt i dag. Kommer antagligen att göra det igen ... Masai är till exempel ännu ett modeföretag från Danmark, flitigt förekommande i svenska butiker. Och i min garderob, för tydlighets skull.
Nu hamnar Ilse J och Pont Neuf förr eller senare i mina böcker. Där finns redan Filippa K, Gunilla Pontén, Rodebjer, Ralston och m.a.t. med sina snygga etiketter/prislappar. Bara att välja. Just de här två nytillskotten representerar alltså klassen "rea på rean": på plagget från Ilse J var det i sista svängen 70 procents rabatt enligt lappen, fast jag minns för ögonblicket inte på vad ...
Copyright Klimakteriehäxan