tisdag, september 27, 2022

När skor sätter spår i en bok

"Italienska skor" av Henning Mankell har jag tänkt läsa men det har ju bara inte hänt ... Fast många andra har läst den här romanen och gillat den. Så kanske det är dags nu?

Däremot har jag läst ”Katja of Sweden – Mode och design utan gränser” som kom ut år 2000. Om en svensk modeikon som aldrig ska glömmas bort. Hon gjorde förvisso skor också. Boken är dessutom vacker! Läs mer här.

"Döden bär Prada" (The Devil Wears Prada) av Lauren Weisberger har jag bara sett som film. Bokens omslag (som jag tror i någon form också fanns med på bioaffischen) är både snyggt och fyndigt!

Detta med anledning av att Ugglan som tema för veckans tisdagstrio angett Skor & kläder (i titel, på omslag, i handling).

Medan man funderar vidare på det temat passar det perfekt att lyssna på "These boots are made for walking" med Nancy Sinatra. En sån himla bra låt!

Copyright Klimakteriehäxan

29 kommentarer:

  1. mitt favvotema 👠👠

    SvaraRadera
  2. Det är nåt speciellt med skor! Döden bär Prada har jag också sett som film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns filmen som underhållande - och med massor av häftiga kläder och skor.

      Radera
  3. Döden bär Prada är jag bekant med ja, de andra har jag missat tillsvidare. Henning Mankell gillar jag och jag vet att jag har en oläst bok av honom i hyllan just nu . Djup är namnet. Inte någon som heter Italienska skor. Ska dock hålla ögonen öppna hos vännerna jag delar böcker med :) Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mankell har ju skrivit så mycket!

      Radera
  4. Filmen Döden bär Prada har jag sett. Mycket bra. Sången superbra. Blev två braiga ord 😁 + gillar bra skor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skor är härligt, gärna röda. Och så ska man ju kunna gå en bit i dem också ...

      Radera
  5. har inte läst någon i din trio, men jag tror att jag sett filmen Djävulen bär Prada med Meryl Streep.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och Meryl S är ju alltid sevärd!

      Radera
  6. Döden bär Prada har jag också sett som film, men jag har även boken i hyllan. Mankells bok står nog också någonstans i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska kolla om jag också har Mankells skor stående här.

      Radera
  7. Katja of Sweden såg jag dokumentär om ganska nyligen. Hon var stor när man var tonåring. En kompis hade Katja of Swedenskor. Det var jag lite avundsjuk på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon var nog min första modeidol. Du har kanke sett att jag bloggat om henne flera gånger!

      Radera
  8. Jag har sett filmen och musiken tycker jag är superbra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns låtar som håller i evigheter, det här är en sån!

      Radera
  9. Italienska skor och Djävulen bär Prada har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade boken om Katja också.

      Radera
  10. "Italienska skor" läste vi för länge sen i bokklubben och vill minnas att vi gillade den. Vad gäller Katja of Sweden så köpte min mamma boken och hon var på sin itd ett "fan " av Katja och hade en del plagg från henne. (Jag hade en klänning av henne som mamma köpte på 70-talet)
    Har även både läst boken och dett filmen "Djävulen bär Prada.".
    Och skor som är gjorda för att gå i gillas. Även låten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En gång Katja-fan, alltid Katja-fan tror jag som blev förälskad i henne i tidiga tonåren!
      Ska kanske ta och läsa Mankell - men jag "gjorde slut" med honom efter "Den femte kvinnan" som jag tyckte var alldeles för grym.

      Radera
  11. Katja of Sweden är ny för mig, verkar intressant. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En modeikon! Se utställningen om henne om du hittar den, turnerar i landet.

      Radera
  12. Anonym10:52 em

    Jag vill minnas att jag läste Italienska skor och ytterligare en jättefin roman av Mankell från samma tid. Nu måste jag ju googla - har helt glömt vad den hette.
    Bloggblad

    SvaraRadera
  13. Anonym10:57 em

    Daisy sisters, hette den. Från 1982, alltså mycket tidigare. Men jag kanske läste dem i samma veva utan att bry mig om när de skrevs. Kanonbra - kanske ska jag läsa om båda? Minnet är trångt, jag läser och har läst massor och minns inte några detaljer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att jag kan tänka mig att läsa sko-boken beror på att den tydligen inte är en krimstory. Tyckte Mankell frossade i vidrigt våld i nån eller några böcker, så då la jag av,

      Radera
    2. Anonym4:25 em

      Daisy sisters var ingen deckare.

      Radera
    3. Nä jag tyckte mig förstå det. Så kanske ...

      Radera
  14. Djävulen bär Prada har jag bara sett som film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan kanske räcka (tänker jag i a f)!

      Radera