torsdag, september 01, 2022

Böcker och habegär

Då är den här, septembermånaden. Det har blivit både kyligare och blötare, sista doppet i sjön är förmodligen avklarat för i år. Men helgfrågan från Mia i bokhörnan, den består! Denna torsdag undrar Mia: Var kommer era böcker ifrån?

De allra flesta är sådana jag köpt själv, ibland är det loppisfynd. Några har jag förstås fått, ibland av snälla författare i bekantskapskretsen, annars som present av någon lite vem som helst. Via SR:s radioföljetong konsumerar jag ljudböcker, i bilen cd. Sist jag köpte en cd-bok kostade den 10 kronor, på Röda korsets Kupan ... jag ger dem raskt vidare när vi lyssnat klart.

Utan tvekan tycker jag om att ha böcker omkring mig. De väcker ofta mitt habegär. I dag försöker jag gå till biblioteket i stället för till bokhandeln, det lyckas av och till. Men jag har i alla fall kommit till insikt om att jag inte måste äga alla böcker, det finns för många av dem som jag vet att jag vill läsa men med största sannolikhet bara en gång.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Är så glad att jag fått tillgång till text/tal böcker via Legimus på biblioteket nu, för at töva med mitt ci-implantat. Fast det är ändå något speciellt med fysiska böcker, de flesta har jag köpt själv , men även fått några i present.
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så lätt tt "få med sig" en bok hem ... nu finns de ju även i alla mataffärer!

      Radera
  2. fårbsällan böcker, utom recensionsex

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, jag trodde inte du recenserar ... men där har jag alltså fel!

      Radera
  3. Själv köper jag alla mina böcker. Bara pappersvarianter. Min man däremot kan slå till på en fackbok eller en "coffee table book" på en loppis. Jag är fullt medveten att jag också läser de flesta böcker bara en gång. Så jag har börjat med att lägga fler pockets nere i vårt entré bibliotek som jag skaffade i entrén. Det lever kvar och fler deltar. Jättekul tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättebra, det är med böcker i entrén. Nu har jag inte gjort det på ett tag, är absolut dags igen!

      Radera
  4. Jag läser digitalt via biblioteket och via Storytel. tog med mg en massa böcker från Sverige när vi var där och vänner som kommer på besök har med sig böcker. Jag läser bara på svenska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att du ordnat din läsning, det digitala är väldigt praktiskt inte minst på resa.

      Radera
  5. Det är jobbigt det där, att man gärna vill äga de där böckerna som man bara kommer att läsa en gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nån slags sjuka är det. Man får inte plats hemma när alla böckerna brer ut sig ...

      Radera
  6. Jag önskar vi hade en bra loppis där jag bor.

    SvaraRadera
  7. Precis. De flesta böcker läser man ju bara en gång.

    SvaraRadera