torsdag, september 08, 2022

Dagens ord 123

 NJUTFLYKT

-Vilket himla bra ord hon har uppfunnit, flitiga Ditte med bloggen Mitt i! Hon lanserade det redan 2014 men jag upptäckte det nyss. Hon förklarar ordet (för den som eventuellt inte redan gissat dess innebörd ...) så här: "en utflykt som är extra njutbar. Svårare än så är det inte". Bara att hoppas på många repriser, både för Ditte och oss andra.

En bra njutflykt går gärna till någon sorts vattenhål, eller hur?
Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Det är ju ett så perfekt ord när utflykten är njutningsfull 🤗

    SvaraRadera
  2. precis kommit hem från en, tuffaste jag gjort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med en utmaning eller hur?!

      Radera
  3. Det är helt perfekt ord för att njuta av en utflykt. Ett nytt ord att lägga till ordförrådet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt oss hoppas att vi får anledning att använda det ofta framöver!

      Radera
  4. Visst är ordet kanooon! Det borde tas in på SAOB. Har använt det ett antal gånger i mina inlägg.

    SvaraRadera
  5. Stort tack säjer jag till dig som uppmärksammade ordet njutflykt. Tack även för länken.
    Hos mig har njutflykt varit med just sedan 2014 då jag kom på det av en slump. Och njutflykt har varit i bruk många gånger hos mig.
    Ett bra och användbart ord.
    Instämmer med dig att ett "vattenhål" ofta finns med här i betydelsen.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade för en tid sedan NJUTELIV som dagens ord, närbesläktat! Bra båda två, för sånt man önskar sig!

      Radera
  6. Njutflykt är ett bra ord! Jag njuter i och för sig av alla utflykter, på olika sätt beroende på vad vi hittar på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt, man ska ta vara på allt!

      Radera