söndag, september 18, 2022

Skyltar från Barndomslandet

I Borgvik i Värmland, inte långt från det jag brukar kalla Barndomslandet, låg en gång ett järnbruk som var stort och ansett. Det startades redan på 1600-talet men lades ner definitivt 1925. Idag finns bara rester kvar, men området är trevligt att vandra omkring i, med grönska runt omkring, porlande vatten och så spåren av det en gång så viktiga bruket. 

Vid det som var den stora masugnen står fortfarande några arbetare på plats. De är förstås en "skylt" (eller ett konstverk) utskuren i metall, men man kan inte missta sig på energin i deras kroppar! Att det var fråga om hårt arbete står utom alla tvivel. Kul detalj: här tillverkades nitar som användes för att sätta ihop Eiffeltornet!

Mer metall: en silvergruva fanns i själva Barndomslandet, en viktig inkomstkälla för bygden. Malmbrytningen var i gång på 1800-talet, man hittade också lite koppar. Driften tog definitivt slut 1909, men man kan följa skylten "Silverleden" och se spåren efter aktiviteterna (fast man får se sig för!). Under den mest intensiva tiden sysselsattes uppåt 200 personer i och kring gruvan. En av ägarna hette Selma Lagerlöf!



Min egen skylt! Träsnidaren Jard Rollén i Edane har gjort den, och jag har haft den på
min dörr i åratal! Det är väl lämpligt att just ett troll håller i Klimakteriehäxans namn ...

Där blev det en liten skyltsamling till Skyltsöndagen igen! Andra bloggare som brukar skylta hittar du via BP:s blogg, kolla i hennes högerspalt!

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Skylten av arbetarna vid masugnen är mycket fin! Nästan levande. Man kan tänka sig att de återuppstår och blir levande när klockan slår midnatt ;). Din egen dörrskylt är personlig minst sagt. Ja, vem är trollkvinnan månne ;). Härlig skyltning från dig idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska fascinerande att tänka på hur många som bröt malm och som bearbetade den. Men jag tror/hoppas inte att figurerna på järnskylten blir levande vid midnatt, det vore lite i mesta laget!

      Radera
  2. Snygg rostig skylt där på första bilden.
    Cool dörrskylt=) Ha en fin ny vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack - önskar dig en fin höstvecka också, förstås. Den där brittsommaren, den tror jag vi blivit lurade på.

      Radera
  3. Älskar man rost så älskar man den första skylten. Å det gör jag.
    Vägmarkeringarna är tydliga och går inte att missa.
    Skrattade gott åt den snickrade trollskylten med ditt namn på. Förstår dock inte riktigt varför det skulle vara extra passande med ett troll på din dörr - hahaha:-)
    Tusen tack för en toppen skyltning och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte snickrad, snidad i ett trästycke. Rollén är ebenist, som det heter om man vill vara fin i kanten. Är fortfarande i farten. Och jag tänkte bara att troll och häxor är väl en bra matchning ...? :-D

      Radera
  4. Vad roligt att se skyltar från "Barndomslandet" och få vet mer om både järn och silverbrytningen här.
    Och din egna skylt är ju suverän.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite svårt att se framför sig hur gruvbrytningen var i gång ... ett antal hål är det, inget jättestort men usch för att ramla ner i ett! Min namnskylt fick jag i present för många år sedan. Den hänger med!

      Radera
  5. Behöver jag säga att din namnskylt var helt överlägsen bland dina skyltar idag, hur historiskt intressanta de övriga än var!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillar den, det gör förstås jag också!

      Radera
  6. Vad kul att få se lite från Borgvik igen, jag hjälpte projektledan för Ljus o Kultur med att få igång hemsidan för ett antal år sedan. Skylten vid masugnen är väldigt fin tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela området där är faktiskt riktigt fint, och vi har ätit bra på restaurangen också. Tar gärna dit besökare i Barndomslandet.

      Radera
  7. ingen tomte, självporträtt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tomte? Självporträtt???? hänger inte med!

      Radera
    2. tant Hannele11:27 em

      inget troll, utan Ainas frisyr och allt

      Radera
    3. Oj då, jag har inte sett likheten ... :-D

      Radera