torsdag, september 15, 2022

När hösten tar över

När sommaren bit för bit lämnar över till hösten hör upptagandet av båtar till sysslorna som måste skötas innan snö, is och kyla tar kommandot helt och hållet. Men i minnet behåller vi gärna bilden av sommarviken, där ekan vilar mellan roddturerna, precis som på textilkonstnären Anita Hedins fina "vykort" i applikationsteknik.

Efter en tur på stan inser jag att jag nog är sist som envisas med att gå i sandaler, utan strumpor. Folk har dunjackor, halsdukar, till och med handskar ... och jag tvingas erkänna att jag hade lite för lite kläder på mig över huvud taget.

Samtidigt bjuder naturen på höstfärger som är en fröjd för varje sinne (åtminstone när solen lyser): äkta konst finns exempelvis att hämta i nyponbusken, för inte länge sedan bedårande med sina rosor, nu med sin knallröda frukt. Så vackert, njutbart  och gratis!

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. alla nypon är ätbara och fulla av C-vitamin, jag gnager dem färska, försiktigt som en ekorre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å så kan du göra klipulver av innanmätet!

      Radera
  2. Jag envisades också med att gå utan strumpor för länge när vi bodde i Sverige. Ville ju hålla kvar sommaren så länge jag kunde. Nyponbuskarna är väldigt fina, om än väldigt invasiva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att tycka illa om buskar med så vackra blommor och så fin (och användbar) frukt! Fast taggarna är elaka ...

      Radera
  3. Även jag har haft kvar sensommaren men börjar nu ta till mig att den är på upphällningen. Men inga tjockare kläder än.
    Nypon är vackra och så dess olika faser. Och höstfärgerna tycker jag om även om jag vill hålla kvar sensommaren ett litet tag till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var en kortis norrut och där är höstfärgerna redan mer på gång. Visst är det vackert!

      Radera