måndag, september 26, 2022

En tråkig dag på riktigt

Ett par av mina bloggkamrater högtidlighåller något som de kallar Tråktorsdag. Men snälla nån, ni har ju inte en susning om vad tråkigt betyder! Därför ska ni nu få veta hur en äkta tråkdag ser ut.

Vaknar till strilande regn. Klarar inte dagens sudoku. Spiller kaffe på morgonrocken. Äter mer till frukost än jag borde. Tar ytterst motvilligt på mig kläder. Går ut och kastar tidningar. Vattnar blommorna. Slänger julstjärnan (av årsmodell 2021) som i det längsta vägrat dö  jag köpte den till advent, den har varit grön och fin men nu ser den helt slut ut (bilden ovan), drabbad av tråkmåndag även den. 

Plockar ur en diskmaskin. Kör ett par omgångar i tvättstugan. Korsordet jag börjat lösa blir inte fullt. Går ner till källaren med en väska. Där är det rörigt. Har ingen idé om middagsmat. Hittar inget i frysen. Maken meddelar att han skrapat lacken på bilens ena skärm (tur i oturen att det inte var jag som höll i ratten när det hände). 

Tittar på en osorterad klädhög som väntar på att bli sorterad och undanplockad. Får avbokning av en trevlighet jag sett fram emot. Är mellan böcker och har ingen jag vill kasta mig över. Kollar tv-tablån och kammar noll där också, får bli något på en play-tjänst. Sitter vid laptoppen och stirrar på min blogg: inte särskilt inspirerade eller inspirerande inlägg, tyvärr. För att få till ett stilenligt avslut går jag ut med soppåsen.

Denna genomtråkiga dag inföll just i dag. Nu ska jag, helt utmattad av tråkighet, snart gå och dra något gammalt över mig. Adjö, tråkmåndag. Hoppas det dröjer tills vi möts igen. Och att mina eventuella läsares måndag inte var likadan som min!

Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. Anonym9:40 em

    Tycker att det låter som en högst normal dag. Ja kanske bortsett från skrapad skärm. Det finns de som har det MYCKET värre
    Och så är det ju så att allt blir ännu tråkigare när man gnäller...🙂// Anna-Lena..femfemman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära Anna-Lena - jag menar förstås inte att det är synd om mig på riktigt ...

      Radera
    2. Anonym6:41 fm

      Trodde inte det heller.....😊

      Radera
  2. Jag måste lida av någonting för jag fick roligt av att läsa om din tråkmåndag! Inte för att jag unnar dig en sådan men du skriver så himla bra så det var nästan som att vara med om allt detta som hände och inte skulle hända. För lite tragikomiskt är livet eller hur? Må din tisdag bli en riktigt otråkig dag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var den sortens reaktion jag hoppades på! :-D

      Radera
  3. gjorde god purjolökssoppa, tråkigt med bilen, välte full kopp te… men det är ju gladmåndag 🙃

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ser vi fram mot en bra tisdag!

      Radera
  4. Hahaha! Nej, den måndagen var då verkligen ingenting att ha. En himla otur att allt det tråkiga du råkat ut för inte hände på en "vanlig" Tråktorsdag. Det hade väl varit nåt;-)
    Bra dock att du höll julstjärnan vid liv i nästan ett år. Nåt jag aldrig lyckats med.
    Nu kan tisdagen bara bli bättre. Kanske att du livar upp morgondagen med en Selfie. Bara en idé;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tisdagen har i a f börjat utan tydliga missöden ...

      Radera
  5. Anonym12:32 fm

    Såna dagar brukar jag kalla icke-dagar. De räknas inte. Men behövs för att bättre dagar ska framstå i bättre dager. Hälsar Anonyma Bloggblad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en bra princip, tror jag hänger på!

      Radera
  6. pst. om julstjärnan är kvar är jag nästan säker på att den piggnar i om du ger den lite vatten. Den tappar bladen men det kommer nya :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var bortom all räddning. Nu slängd.

      Radera
  7. Tack för ett gott skratt. Det var ju så tråkigt allt som hände denna tråkiga månfag dag så att det blev roligt. En del har ju tråkiga torsdagar, andra glada måndagar. För egen del vet jag aldrig eller i varje fall sällan i förväg hur en dag ska bli.
    Hoppas att tisdagen blev än mer komisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du skrattade! Det finns ju å mycket "riktigt elände" där ute som inte går att skratta åt.

      Radera
  8. Hahah förlåt att jag skrattar. Men det var verkligen en riktigt tråkig måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt skratt, det vill jag så gärna ha!!!

      Radera