En sak jag verkligen saknar under pågående pandemi är att få gå på bio. Vill sjunka ner i en bekväm fåtölj i salongens förlåtande mörker och glida in i en historia, i ny miljö, kanske i en annan tid, men med härliga bilder och en spännande dialog.
Faktum är att jag inte har varit på bio sedan i mars, när jag flydde ett ösregn och såg den polska "Corpus Christi". Bra film, om än bitvis otäck. Fast jag höll mig torr. Och i salongen med åttio stolar var vi två (2) tanter ... för det här var när coronaviruset hade börjat sitt segertåg över världen.
Nu är det alltså "hemmabio", läs tv, som gäller. Vilken dag som helst ska jag se "Med livet framför sig" (The Life Ahead) som finns på Netflix. Det är Sophia Lorens återkomst efter ganska lång frånvaro. Hon har hunnit bli 86 men att döma av stillbilderna jag sett fortfarande en strålande skönhet. Och det är hennes son Eduardo Ponti som har regisserat!
Filmen bygger på boken "La vie devant soi" av Romain Gary, en bok som jag lustigt nog har oläst hemma i hyllan, på originalspråket franska! Inköpt i Paris, på rekommendation av en francofon kollega som påstod att mina språkkunskaper skulle räcka. Nu blir det nog filmen först i alla fall ...
Det är Elisa Matilda som satt mig på filmspåret, eftersom hennes fem fredagsfrågor handlar om upplevelser i den där biofåtöljen, vare sig den står hemma i vardagsrummet eller i en salong på stan.
- Vilken film sätter du på för att bli glad? "Pretty Woman". Jo, jag vet, hon är prostituerad. Men ... Alternativet är "Notting Hill". Älskar Julia Roberts.
- Vilken film skulle du kunna tänka dig att leva i? "Stekta gröna tomater" (Fried Green Tomatoes) eller "9 till 5" kanske ... Två rullar med damer med klös!!! Men jag skulle inte vilja leva där för evigt, förstås.
- Vilken film är minst som ditt liv? Sydkoreanska "Parasit" från 2019 har jag svårt att känna igen mig i, och tur är väl det. Väldigt bra film.
- Vilken genre stänger du av på en gång? Tydlig science fiction och/eller värsta våldet/skräcken.
- Vilken är en populär film du aldrig har sett? "Frost", som väl är Disneys senaste superhit. Alla barn har sett den, refererar till den, kan låtarna. Det kan deras mammor och pappor, far- och morföräldrar också. Men jag har noll koll!
Copyright Klimakteriehäxan