söndag, november 27, 2005

Att planera för jul

Första advent.
Jag ligger lite efter i planeringen, om jag över huvud taget har någon. Inte så att jag ska ha julpyntat och färdigt den här dagen, tvärtom – jag har en egen tidtabell som går ut på att först kvällen före julafton ser det ut som jul hemma hos oss.

Fönsterstjärnor och en vit julstjärna till första adventssöndagen. Och de levande ljusen, förstås. Samt Lisa Larssons adventsbarn, som gått och blivit så obegripligt dyra – mina är andrasortering från fabriken, för mer än tjugo år sedan, och ett måste varje december. Elljusstake och röd julstjärna till lucia. Men inga tomtar förrän den 23!
Nu måste jag alltså ner i källaren och hämta mina stjärnor. Har flera varianter, för glödlampa och värmeljus.

Men så går mina tankar till den person, en med verklig planering och framförhållning i livet, som redan i juli annonserade under rubriken ”Julartiklar säljes”.
Är det julstämning där hemma?
Lyckades han eller hon sälja sin adventslåda?
Inbringade den det begärda priset, 25 kronor, eller fanns det prutmån?
Vad gick pengarna till?
Blev livet lite lättare att leva sedan?
Man kan bara hoppas.

Copyright Klimakteriehäxan

1 kommentar:

  1. Mina tomtar får se dagens ljus redan den 13:e. Men så är ju jag en tjuvstartare av guds nåde. =)

    SvaraRadera