torsdag, november 03, 2005

En dag att använda?

Hur användbar är du?
Hur användbar är jag?
Det är internationella användbarhetsdagen i dag.
Snart finns det en dag för absolut vad som helst.
Och så infaller självaste användbarhetsdagen just i dag, när jag inte känner mig särskilt användbar alls.
Drar mig till minnes frasen ”Är du lönsam, lille vän?” (som jag tror myntats av Peter Mosskin, en man med proggigt anslag om jag minns rätt) och tycker mig uppfatta ett visst släktskap mellan frågorna.

Men i själva verket handlar det inte om människor utan om prylar. Man har slagit fast med någon sorts vetenskaplig exakthet att till exempel videobandspelares användbarhet är hiskligt låg. Folk lär sig aldrig att programmera dem till att banda det man vill ha bandat, i bästa fall har de tonårsbarn som vet hur man gör.
Jo, det låter bekant.
Inte sällan ber någon om att få något omistligt serieavsnitt inspelat under en eller annan förevändning. Den egna maskinen används bara för titt, resten är för komplicerat.

Nu är det nog så att den här dagens tema i grund och botten handlar om datorer, datoranvändare och it-företeelser i allmänhet. Alltså ingenting alls för mig att fira, eftersom jag inte är särskilt händig vid tangentbordet.
Visst har jag äntligen lärt mig att infoga hyperlänk, men när jag nu skulle länka till något trevligt ställe på nätet där allt om internationella användbarhetsdagen borde stå, så hittar jag över huvud taget ingen sajt att länka till. Så gick det med den saken.
Suck.
Får rikta in mig på att fira något annat. Jul, eller nåt.

Copyright Klimakteriehäxan

2 kommentarer:

  1. Anonym1:09 em

    Blev intresserad av "användbarhet" dels av skäl relaterade till mitt jobb och dels för att ordet som sådant är både otympligt och väcker associationer till sådant som du skrivit om. Jag hittade en sajt där man kan läsa massor om detta dock inte om Själva Dagen.
    http://www.interakt.nu/home/resurs_index_2.asp?pid=56
    Är f.ö., lite trött på lavinen av Dagar, År, Stödgalor, Kampanjer med band och rosetter osv.

    SvaraRadera
  2. Tzck, ska kolla länken. Jag snappade upp det där med -dagen i radio, men kunde inte minnas i vilket program...

    SvaraRadera