måndag, januari 02, 2006

Årets första semla

Semlorna är här.
Är det kul eller är det jättetråkigt?
För den som i likhet med mig inte precis avlagt något högtidligt löfte, men ändå funderat över att försöka hålla lite bättre koll på kaloriintaget framöver, är förekomsten av semlor ett hot. Hotbilden är glasklar: vetebulle, mandelmassa, vispgrädde, florsocker.

Jag såg årets första i dag i livsmedelsbutiken. Det fanns bara fyra kvar, så nog hade det varit efterfrågan på dem.
Fast jag avstod faktiskt.
Nog ska man väl kunna vänta åtminstone till efter trettondagen?

Eller så tar man hotbilden på största allvar och förklarar högsta beredskap och krig.
Krig mot semlorna.
Men det blir nog lite ensamt på barrikaden.
Kanske kan man trösta sig med lite mandelmassa?

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. jag är så gammeldags att jag bara äter en.. och tidigast på fettisdagen...
    och den är alltid så good...

    SvaraRadera
  2. Så sena ni är med era semlor! Här såldes de redan veckan före jul... (Ur led är tiden - som han sa den gamle kotknackaren - eller vem det var...:)

    SvaraRadera
  3. Häromåret hade de en hybrid här, saffranssemla, såldes före och efter jul. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Helgerån ju!!

    SvaraRadera
  4. Jag såg saffranssemlor här i stan före jul...nä, nån måtta måste det väl ändå vara?...fy och usch...

    SvaraRadera