måndag, augusti 07, 2006

Tio frågor om böcker och läsning

Bokhoran har skickat en liten rundfråga om böcker och läsning till mig – och några fler. En sorts ”kedjebrev” som jag tycker är helt uthärdliga – till skillnad från den sorten som tigger tjänster, prylar eller pengar, och som lovar evig förbannelse om man inte lyder.
Alltså svarar jag glatt och villigt!

1. En bok som förändrat mitt liv
Den heter ”Kattilina och hennes bröder”. En minibok med ljusblå pärmar och en tecknad katt.
Föfattare: Miriam Dixon. Hon har förmodligen ingen plats i litteraturhistorien, men hon skrev min allra första bok. Och vad skulle livet ha blivit utan böcker?

2. En bok jag läser mer än en gång
”Samuel August i Sevedstorp och Hanna i Hult”. Den sanna historien om Astrid Lindgrens föräldrar, kanske hennes enda vuxenbok. Alla borde läsa den! Finns också inläst med Astrids egen röst, vilket höjer upplevelsen ytterligare ett par snäpp.

3. En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö
John Dos Passos fullständigt oförlikneliga ”The US Trilogy”. Fast den består förstås av tre delar, gills det? I alla fall en genial blandning av fakta och fiktion.

4. En bok som fick mig att skratta
”Priset på vatten i Finistère” av Bodil Malmsten för att ta ett sentida exempel.
Hennes sätt att brottas med franska språkets fällor gav mig veritabla skrattanfall.

5. En bok som fick mig att gråta
Vilhelm Mobergs serie om Utvandrarna. När barnmagen spricker av gröten, när Karl Oskar måste döda hästen, när Robert inser att hans pengar är falska och sist men inte minst när Kristina biter i astrakanen (som aldrig skulle ha kunnat hinna mogna, men sådana friheter får ju författare ta sig). Kudden blev blöt, ideligen.

6. En bok jag önskar hade skrivits
”Den enda och sanna berättelsen om mitt kärleksliv” av Selma Lagerlöf. Det skulle ha blivit mycket passion mellan pärmarna och mycket spännande läsning!

7. En bok som inte borde skrivits
Finns säkert, men jag kommer inte på någon.

8. En bok jag just nu läser
”Box 21” av Anders Roslund och Börge Hellström. Nummer två från författarparet som kombinerar journalistik med kåkfarar-erfarenhet och skrivit ännu en omruskande samhällsskildring som går under etiketten kriminalroman.
Bokfrågor

9. En bok jag tänkt läsa
Nicole Krauss: ”History of Love”. Har börjat men fastnat, begriper inte riktigt varför. Alla som läst den höjer den till skyarna.

10. Skicka vidare till fem andra bloggare!
Bloggblad
Cornelia
Björn
Supermamman
Batbut

6 kommentarer:

  1. Bra - det här kom just när jag inte har nåt roligare för mig än att flumma vid datorn. Jag har redan svarat men inte klickat iväg det.

    Måste börja göra mig vacker nu... :)

    SvaraRadera
  2. Antaget - men jag behöver nog lite tid på mej!

    SvaraRadera
  3. Och jag vill lägga till 2 frågor. Får man det, fröken?

    SvaraRadera
  4. Kör hårt! Men jag blir förstås nyfiken: vad blir det för frågor?

    SvaraRadera
  5. Du får väl titta efter!

    SvaraRadera
  6. Nu har jag svarat. Jag är inte så snabb.

    SvaraRadera